Kansen en uitdagingen in de EMEA

Kansen en uitdagingen in de EMEA

Op welke markten in de EMEA ga jij je marketing afstemmen?

Je bent als marketeer van plan om jouw geweldige baanbrekende concept te lanceren in de EMEA. Of misschien zie je het zitten om te investeren in een veelbelovend project. Dat klinkt allemaal leuk en aardig maar…waar begin je precies? De komende maanden lees je hier verschillende artikelen die jou alles vertellen wat je moet weten over ondernemen in de EMEA. In dit artikel kijken we naar de snelst groeide industrieën in deze gebieden, zodat jij weet in welke sector je jouw geld het beste kunt investeren.

Hoe tech zich ontwikkelt in de EMEA-landen


Het is bijna een versleten cliché, maar er gebeurt ontzettend veel op het gebied van technologie. In no time zijn we van een wereld waarin mobiel bellen voor sommigen “onnodig” was (zie deze video), naar een wereld gegaan die 24/7 online is. Een wereld waarin Twitter niet meer weg te denken is, chips (nee, niet de aardappelvariant) onmisbaar zijn geworden en waarin ontwikkelingen elkaar razendsnel opvolgen. Technologie wordt steeds geavanceerder en houdt inmiddels iedere denkbare industrie draaiende.

In de EU is technologie of “tech” een van de meest winstgevende industrieën. Vooral het zogeheten “deep tech” heeft een hoge vlucht genomen. Klinkt mysterieus, maar wat is het precies? Het gaat hier bijvoorbeeld om kunstmatige intelligentie (AI), nanotechnologie en fotonica. Een mooi voorbeeld van AI in Europa is het Europees AI Songfestival van de VPRO, een project waar wij vertalingen voor mochten verzorgen. Ook kent Europa verschillende tech-hotspots waar dit soort technologieën zich razendsnel ontwikkelen. Volgens een rapport van Atomico zijn Londen, Berlijn en Stockholm, maar ook Nederlandse steden als Amsterdam, Eindhoven (Brainport) en Rotterdam, in opkomst als dé tech-hotspots van Europa. Nederland doet het sowieso heel goed op dit gebied. Zo wordt onze vaste opdrachtgever WeTransfer volgens dit recente artikel door 70 miljoen mensen in 195 landen gebruikt. Het snelst groeiende techbedrijf van de gehele EMEA-regio komt toevallig ook uit Nederland. Dit is het Drentse bedrijf Catawiki!

“Afrika is het snelgroeiende continent op gebied van tech”

Er leven maar liefst 1,2 miljard mensen in Afrika en dat aantal groeit gestaag. Om deze explosieve groei te illustreren: tijdens het WK voetbal in 2018 werd er tijdens de wedstrijd IJsland-Nigeria opgemerkt dat er in Nigeria elke maand evenveel baby’s geboren werden als dat er IJslanders zijn! Een bizarre gedachte, maar zulke groei geeft ook aan dat er veel activiteit is, dat er veel mensen te bereiken zijn en dus heel veel potentieel om zaken te doen. In westerse landen vergeet men bovendien ook vaak hoe enorm groot Afrika is. Een continent dat zich qua omvang lastig laat samenvatten tot 1 entiteit. Het is zelfs zo groot dat alle belangrijke mogendheden ter wereld er met gemak in zouden passen, zoals te zien in dit onderstaand kaartje.

bron: visualcapitalist.com

Overal op het continent, van Lagos (Nigeria) tot Jo’burg (Zuid-Afrika), Accra (Ghana) en Nairobi (Kenia), schieten tech-hubs en incubators als paddenstoelen uit de grond. Deze hubs zijn Afrika’s “Silicon Valley” geworden en blijven de beste technologische vernieuwers en ondernemers voortbrengen die Afrika ooit heeft gezien.

“De nieuwe silk road wordt gevormd tussen Azië en Europa, met het Midden-Oosten centraal, en deze is tech driven”

Tot slot breekt er momenteel een nieuw gouden tijdperk van wetenschap en technologie aan in de Arabische wereld – met een ware hausse aan startups, een streven naar schonere energie, een leger van jonge, geschoolde werknemers, relatieve stabiliteit in de regio en lossere, vrije regels die kunnen leiden tot meer innovatie. Dit alles heeft een aanzuigende werking op mensen die zich willen richten op innovatie. Zo is Jordanië in de afgelopen jaren niet alleen een walhalla voor gamers geworden, maar ook een broedplaats voor startups. De populariteit van Arabischtalige games opent deuren voor Jordaanse game developers. Ook Microsoft speelt een sleutelrol in de positionering van Jordanië als ICT hub. Zij proberen een gunstig klimaat voor investeerders te creëren, om zo meer mensen met geld naar het land te trekken. Dergelijke inspanningen zie je ook in Saudi-Arabië en in de Verenigde Arabische Emiraten, die respectievelijk met EdTech en FinTech een tech-ecosysteem stimuleren dat deze landen op termijn minder afhankelijk zal maken van olie.

Voor bedrijven en investeerders in de tech-industrie zijn er dus meer dan genoeg kansen in het buitenland. Het is met zekerheid te zeggen dat de groei in deze sector de komende jaren alleen maar zal doorzetten.

Zijn er nog Elon Musk’s aanwezig in de EMEA?

 

Hoewel het gemakkelijk is om alleen te kijken naar de productieonderdelen van de auto-industrie, is het ook belangrijk om verder te kijken naar hoe ze kunnen worden gekoppeld aan andere onderdelen. Auto’s worden steeds geavanceerder. Fabrikanten in de EU zetten niet alleen werkende machines in elkaar, maar ontwikkelen ook complexe onderdelen, zoals het automatisch parkeren en ingebouwde systemen die de bestuurder waarschuwen wanneer er problemen met de auto zijn. We evolueren gestaag naar een maatschappij waarin zelfrijdende auto’s de norm zijn, en autofabrikanten in de EU spelen daarin een vitale rol. Neem bijvoorbeeld onze opdrachtgever GreenFlux. GreenFlux is actief in de internationale elektrische-voertuigindustrie en biedt operators en serviceproviders een cloud-based SaaS laadplatform, een mobiele app en andere services voor roaming en beheer van grote en slimme laadnetwerken voor elektrische voertuigen. Het GreenFlux-platform biedt zakelijke klanten alle nodige functionaliteiten om een succesvol businessmodel in genoemde industrie op te zetten.

Zoals bekend, worden er veel populaire, snelle, mooie (en minder mooie) auto’s ontworpen en geproduceerd in Europese landen als Duitsland, Frankrijk en Italië. Er is een enorme bedrijvigheid en activiteit. Soms in negatieve zin zoals het dieselschandaal van Volkswagen, maar soms ook in positieve zin zoals de iconische Jaguars uit Engeland, Ferrari ’s uit Italië of de elektrische auto- industrie die de laatste jaren een enorme impuls heeft gekregen. Met nieuwere en verbeterde versies van auto’s die door de jaren heen werden uitgebracht, is het bepaald geen wonder waarom dit wordt geclassificeerd als zo’n winstgevende industrie.

Maar Afrika begint ook in te halen. Landen als Marokko en Zuid-Afrika waren al actief in de auto-industrie, maar nu begint de productie ook op stoom te komen in Angola, Ethiopië, Ghana, Kenia, Namibië, Nigeria en Rwanda. Vooral in Marokko wordt de komende jaren een explosieve groei van de auto-industrie verwacht. Grote autoproducenten hebben veel geld geïnvesteerd om hier fabrieken neer te zetten. Redenen hiervoor zijn de gunstige locatie van Marokko, vlak bij de Europese markt, en de vrijhandelsovereenkomsten met o.a. Europa, de VS, Turkije en de Verenigde Arabische Emiraten.
De verkoop van auto’s loopt hier in vergelijking met de rest van de wereld wel een stuk achter. Hoewel Afrika 17% van de wereldbevolking uitmaakt, zijn ze verantwoordelijk voor slechts 1% van de wereldwijde verkoop van auto’s.

In het Midden-Oosten domineren Turkije en Iran de auto industrie. Na de olie- en gasindustrie is de auto-industrie de grootste industrie in Iran. In 2018 produceerde Turkije meer dan 2 miljoen voertuigen, waaronder ook veel busjes. De komende jaren wil het Turkse automerk “Togg”, met steun van president Erdogan, de automarkt gaan bestormen en hebben zelfs de doelstelling om Tesla van de troon te stoten.

Wat zijn de kansen voor mediamakers in de EMEA?


Het oude Europa is een parel in de westerse wereldcultuur, hoewel Nederlandse schrijver Ilja Leonard Pfeijffer zou zeggen dat Europa een openluchtmuseum is geworden. Hoe je er ook over denkt, vast staat dat er in Europa vandaag de dag enorm veel activiteit is in de creatieve en culturele sectoren. Het is een van de snelst groeiende sectoren en hier liggen dus enorme kansen voor nieuwe initiatieven. Onze opdrachtgever European Cultural Foundation is een van de partijen die dergelijke initiatieven steunt en een Europees gevoel bevordert door culturele initiatieven te ontwikkelen en te steunen die ons in staat stellen Europa te delen, beleven en verbeelden.

Mensen over de hele wereld staan steeds meer open voor niet-Engelstalige films en tv-series. De afgelopen jaren zijn vooral tv-series uit Scandinavië enorm in populariteit gestegen. In dit artikel vind je 10 van de beste Scandinavische series op Netflix. De grootste Europese filmindustrieën zijn op dit moment Engeland, Frankrijk, Spanje en Duitsland, maar ook Hongarije doet het verrassend goed. Dit artikel van Trouw noemt Hongarije zelfs “het Hollywood van Europa”.

Verder blijft voetbal natuurlijk dé grootste vorm van entertainment in Europa met veel bekeken evenementen als het EK en de Champions League. Voor mensen die minder van sport houden, is er bijvoorbeeld het Eurovisie Songfestival. Ik durf niet te zeggen dat dit evenement Europeanen per se verbroedert (het leedvermaak om het Verenigd Koninkrijk en Duitsland die elk jaar strijden om de laatste plaats heeft toch altijd wel wat), maar het Europese gevoel bevorderen doet het zeker. (weet iemand trouwens waarom Australië nog steeds meedoet?)

De Afrikaanse cultuur is functioneel verbonden met de populaire mediavormen – radio, tv en de pers – aangezien deze een zeer belangrijke rol hebben gespeeld in hun strijd tegen kolonialisme en uitbuiting. Sinds mensenheugenis heeft de media bijgedragen aan het redden, incorporeren, behouden en bemiddelen van elementen die de belangen van deze groepen dienen. Deze belangen omvatten niet alleen de aspiraties van het volk, maar ook de factoren die bepalend zijn voor zijn overtuigingen, uitingen en historische culturele ontwikkeling in het algemeen. Vandaag de dag blijft de trom, ondanks de hedendaagse neigingen, schoolkinderen in Ghana bijeenbrengen vanwege zijn belang als medium met een gemeenschappelijke betekenis. Volkstheater bijvoorbeeld, zijn culturele voorstellingen door en voor gemeenschappen die uitdrukking geven aan de realiteit van die gemeenschap, haar aspiraties en haar uiteenlopende strijd om te overleven en zich te ontwikkelen. Door de geschiedenis heen hebben volkstheatervormen zoals dansen, drama’s, muzikale composities, verhalen, en andere vormen een rol gespeeld in de culturele strijd van de Afrikaanse volkeren en hun ontwikkeling.

Maar het blijft zeker niet alleen bij volkstheater. Het zal veel mensen verbazen, maar de Nigeriaanse filmindustrie (Nollywood) is na Bollywood de grootste filmindustrie ter wereld. Er worden hier zo’n 50 films per week geproduceerd. De filmindustrie creëert enorm veel banen en was in 2014 goed voor 1,2% van het BBP. Waar deze films vroeger direct op DVD werden uitgebracht, zijn er nu ook veel films te vinden op Netflix. Een industrie in opkomst dus!

Bron: currentschoolnews.com

Verder is de muziekindustrie booming in Afrika en dan vooral elektronische muziek. Paradiso tipt de in Zuid-Afrika populaire muziekstroom “Gqom” en voorspelt dat dit in de toekomst nog veel groter gaat worden.

“Jordanië is in de afgelopen jaren niet alleen een walhalla voor gamers geworden, maar ook een broedplaats voor startups.”

De media- en entertainmentindustrie is een grote transformatie aan het doormaken in het Midden-Oosten. Steeds meer mensen hebben hier toegang tot digitale media. Dit leidt er ook toe dat er vanuit jongeren meer vraag naar lokale Arabische content is. Er wordt op dit gebied, en dan met name in Saudi-Arabië, een grote groei verwacht in onder andere de filmindustrie.

We noemden al eerder de game-industrie in Jordanië. Vanuit de staat is er veel steun om deze branche te laten bloeien. Dit zie je bijvoorbeeld ook terug in het onderwijs. Universiteiten in Jordanië nemen de creatieve sector steeds serieuzer. Gamedevelopers worden er opgeleid voor de internationale markt, in de hoop zo nog meer start-ups naar het land te halen. De internationale game-industrie is nu al een sector waar miljarden in omgaan en in de komende jaren zal dit alleen nog maar verder gaan stijgen.

Misschien is het Midden-Oosten de komende jaren wel dé plek met de meeste potentie voor de entertainmentindustrie. Je zou zeggen dat extravagante steden als Dubai en Abu Dhabi zich hier uitstekend voor lenen. De “Saudi Entertainment and Amusement (SEA) Expo” is een evenement gericht op het ontwikkelen van het land als voorloper in de entertainmentindustrie, met als doel in 2030 een van de grootste spelers in deze sector te zijn.

Wie hebben wij geholpen met meertalige content voor hun EMEA expansie?

Wij zijn trots dat we met onze vertalingen bedrijven kunnen helpen uitbreiden naar het buitenland. Denk hierbij aan paradepaardjes als WeTransfer, Beyond Meat en Flitsmeister. In de portfolio’s hieronder lees je meer over een aantal van onze opdrachtgevers, en hoe zij meertalige content gebruiken om te groeien in de EMEA.

Inner Circle

Flitsmeister

Formitable