Menu

WeTransfers liefde voor creativiteit

WeTransfers liefde voor creativiteit

Waarschijnlijk ken je onze opdrachtgever WeTransfer vooral van de handige transfer tool, maar wist je dat het bedrijf veel meer doet om creatieven te ondersteunen? Als vertaalbureau voor de creatieve industrie willen wij hier natuurlijk graag meer over weten! Wij schoven aan de virtuele tafel met projectmanager Vera Le Blanc die ons alles vertelde over WeTransfers liefde voor creativiteit.

    Hoi Vera! Je werkt bij WeTransfer, wat doe je daar precies?

    Ik ben projectmanager voor Copy & Localization binnen WeTransfer. Ik schrijf en vertaal zelf niet, maar ik ben meer de ‘regeltante’. Voor mij is dit een hele leuke combinatie van bezig zijn met alle verschillende talen die voorbijkomen, en tegelijkertijd lekker veel regelwerk.

    Superleuk! Kun je wat meer vertellen over WeTransfer? Waar zou jij zeggen dat de focus ligt bij jullie?

    Onze focus ligt bij het faciliteren van het creatieve proces. Zoals WeTransfer het zelf zegt: we bieden ‘tools to move ideas’. Als eerste hebben we natuurlijk Transfer. Voor mensen die werken met hele grote bestanden, zoals fotografen, is dit een heel handige en tegelijk visueel aantrekkelijke tool. Maar we bieden ook drie andere producten – Paste, Paper en Collect – die je allemaal helpen in verschillende stadia van het creatieve proces. Toen ik bij WeTransfer solliciteerde, kende ik het eigenlijk vooral van Transfer. Ik kwam er daarna achter dat we veel meer hebben dan dat. Lang verhaal kort: ik denk dat WeTransfer mensen, en in het bijzonder creatieven, helpt om hun werk makkelijker te doen.

    Merken jullie dan ook dat jullie diensten met al dat thuiswerken meer worden gebruikt, of juist minder omdat de creatieve industrie het op dit moment zwaar heeft?

    Dat is een goede vraag. Er zijn natuurlijk veel mensen die freelance als creatief werken en nu om werk verlegen zitten, maar toch heb ik het idee dat WeTransfer meer wordt gebruikt. Misschien juist omdat mensen nu vanuit huis werken of ineens op een andere manier naar hun werk moeten kijken, en bij ons alles natuurlijk virtueel is.

    Spelen jullie als bedrijf ook in op deze veranderingen?

    Ik denk dat we creatieven daarin wel tegemoetkomen. Zo hebben we nu een actie opgezet met Paste – onze tool waarmee je presentaties kunt maken. Omdat we merkten dat er op dit moment veel behoefte is om alles virtueel te doen, konden gebruikers van WeTransfer 3 maanden gratis de betaalde versie van deze tool gebruiken. Met dit soort gebaren proberen we te laten zien: ‘wat balen voor je dat je thuis zit, hopelijk heb je hier wat aan’. Sowieso heeft WeTransfer altijd al oog gehad voor creativiteit.

    Wat goed dat jullie creatieven zo supporten! Kun je nog meer voorbeelden noemen waarin je dat terugziet bij jullie?

    We doneren al sinds het begin van ons bestaan 30% van onze advertentieruimte aan artiesten die we tof vinden. Juist omdat we ervoor willen zorgen dat artiesten die misschien niet de budgetten hebben voor onze wallpapers, ook bij ons de mogelijkheid hebben om te adverteren. Op die manier kunnen we artiesten gratis wallpapers aanbieden met hun kunst of foto erop.

    Waarom denk je dat WeTransfer dat zo belangrijk vindt?

    De oprichters van WeTransfer waren altijd al heel erg bezig waren met muziek, kunst, vormgeving, et cetera. Omdat ze zelf uit die wereld komen en een heel groot hart hebben voor creativiteit, wilden ze vanaf dag één altijd een gedeelte van het geld dat ze misschien anders zouden kunnen verdienen, doneren. Ze hebben er dus bewust voor gekozen om een deel te gebruiken als een soort springplank of podium voor mensen die ze interessant vinden. Gewoon omdat we dat vanuit WeTransfer heel tof vinden om te doen!

    Wil je meer weten over onze samenwerking met WeTransfer, of met andere opdrachtgevers? Bekijk dan onze cases!

-