AI en Creativiteit:

Hoe vind je de juiste balans?

Stel, je bent op je Instagram-feed aan het scrollen en in de eindeloze stroom aan afbeeldingen en filmpjes trekt een advertentie je aandacht. Je nieuwsgierigheid is gewekt en je klikt op de bijhorende link. Maar zodra je op de landingspagina terecht komt voelt iets niet meer goed. Herkenbaar? Welkom in de wereld van bedrijven die te veel vertrouwen op AI, en iets minder op hun eigen authenticiteit. En ja, dat is voor potentiële kopers merkbaar.

Maar het scheelt geld

AI is uitgegroeid tot een krachtige tool om processen efficiënter te maken en kosten te verlagen. Onderzoek laat zien dat bedrijven die AI omarmen sneller groeien en hun marketing effectiever kunnen personaliseren.

De vele voordelen van het implementeren van AI, maakt dat veel bedrijven deze snelgroeiende tool zien als het antwoord op al hun zorgen omtrent efficiëntie, kwantiteit en vooral kosten. Maar wat zijn de implicaties van deze kostenefficiëntie?”

Calm down, manager

Maar roep je manager die, vanwege de dalende kosten, inmiddels dansend door het leven gaat, maar weer tot de orde. Want kostenbesparing is niet alles, als je daarmee ook inlevert op kwaliteit. Zeker in de marketing- en creatieve sector, is menselijke input onmisbaar, en niet slechts een kostenpost. In deze drie blogs benadrukten we al de bijkomende voordelen van het zo authentiek mogelijk houden van je communicatie; het versterkt het klantvertrouwen, draagt bij aan de merkidentiteit en zorgt ervoor dat je opvalt tussen de stroom aan generiek gecreëerde content. Ieder marketingbericht dat je de wereld instuurt, is een kans om je merk aan de wereld te presenteren, en klanten te binden.

Want kostenbesparing is niet alles, als je daarmee ook inlevert op kwaliteit.

De valkuilen van te veel AI in marketing

Als je kosten wil besparen, biedt AI de perfecte uitkomst; je geeft simpelweg aan wat je nodig hebt en de chatbot fabriceert een soepel lopende tekst, zelfs inclusief een scherpe woordgrap indien gewenst. Je productie kan omhoog, want een chatbot heeft nooit een writersblock en grammaticale correctie is ook overbodig. Maar zoals iedereen weet, kan je kracht juist je valkuil zijn. De combinatie van AI, die zonder moeite lappen tekst produceert, in combinatie met de bijkomende daling in kosten, maakt dat leidinggevende zich meer richten op de voordelen, dan de bijkomende nadelen.

Helaas kan het overmatig gebruik van AI op lange termijn resulteren in een averechts effect. Ondanks dat de manier van communiceren met chatbots anders is dan bij zoekmachines, putten beiden hun kennis uit bestaande bronnen op het internet. Wanneer je teksten goed geschreven zijn, kan AI deze inzetten als informatiebron in zijn antwoorden, wat je status als autoriteit vergroot.

Wanneer meer en meer websites en platforms door AI gegenereerde teksten publiceren, komen we in een loop terecht waarbij AI, onopgemerkt, put uit zijn ‘eigen’ bronnen. Het gevolg hiervan, wordt mede beïnvloed door de kanttekeningen die we sowieso kunnen plaatsen bij het (bijna) volledig inzetten op AI als het contentcreatie betreft:

  • Marketing draait hoofdzakelijk om het maken van verbinding met je doelgroep. Door middel van authenticiteit, en een merkstem die past bij de missie en visie benadruk je de unieke aspecten van je bedrijf, hetgeen waar klanten zich aan willen binden. Door te besparen op marketingkosten en deze in de handen van AI te leggen, lever je in op creativiteit. Mensenwerk is van onschatbare waarde wanneer het gaat om de boodschap van een bedrijf omzetten naar een verhaal dat raakt en inspireert.
  • ChatGPT, Anthropic, Copilot, allemaal chatbots die erin getraind zijn om goede teksten te schrijven, die zeer overtuigend overkomen. Het kan daarom verleidelijk zijn om de teksten direct over te nemen, in plaats van deze te factchecken en te redigeren.
  • AI kan, net zoals wij mensen, vragen verkeerd interpreteren. Vanwege AI’s overtuigende schrijfstijl is dit niet altijd even makkelijk te detecteren en kan je, zeker wanneer je over een onderwerp schrijft waarmee je minder bekend bent, de plank flink misslaan.
  • We noemden het al in de inleiding: als teksten niet goed worden nagelezen, er moeten immers kosten bespaard worden, is het merkbaar wanneer een tekst AI gegenereerd is. Dit komt doordat AI voorkeur voor bepaalde woorden en zinsopbouw heeft. Daarnaast worden alle AI modellen uitvoerig getest door mensen, hun persoonlijke voorkeuren sijpelen onmerkbaar door in hoe chatbots schrijven.
  • AI haalt informatie op uit verschillende bronnen. Het is niet gegarandeerd dat deze bronnen allemaal juiste informatie delen.
  • Een menselijke touch, in de vorm van een woordgrap, emotie, of nuance binnen een bepaald thema, is moeilijker middels AI te generen
  • We vertelden eerder al dat we dagelijks worden blootgesteld aan zo’n 4.000 – 10.000 marketingprikkels en dat bedrijven ervoor moeten waken onderdeel te worden van de eenheidsworst aan reclame-uitingen. Door volledig te vertrouwen op AI gegenereerde content, zijn je kaarten al geschud, want wanneer veel bedrijven dezelfde tools gebruiken zal dit leiden tot overlappende content. Iets wat we juist willen voorkomen.
  • Door bovenstaande, kunnen klanten je merk als niet authentiek ervaren, terwijl dit je juist onderscheidt van de concullega’s.

Vaker inspiratie in je mailbox?

Schrijf je gratis in voor onze nieuwsbrief

Laat AI vóór je werken

De vraag is uiteraard niet hoe we AI tegen ons laten werken, maar vóór ons laten werken. Er zijn meerdere manieren om er met structuur op toe te zien dat je bedrijf, onbewust, niet AI afhankelijk wordt:

  • Wees je bewust van de hoog-risico toepassingen. We spreken van hoog-risico toepassingen wanneer het grote impact kan hebben op betrouwbaarheid, ethiek, juridische consequenties, en reputatie. Voorbeelden hiervan zijn het overnemen van misleidende of foutieve informatie, het gebruik van onechte beelden waar een publiek figuur op staat, het (onbedoeld) creëren van discriminerende of stereotyperende beelden of tekst, schending van auteursrechten en intellectueel eigendom, het missen van culturele, historische of religieuze context, overmatig gebruik van persoonsgegevens.
  • Zorg ervoor dat content, tekst en beslissingen gemaakt door AI, worden gecontroleerd door mensen
  • Voer audits uit op AI-systemen en zorg ervoor dat ze voldoen aan regelgeving.
  • Draag bij aan het bevorderen van vertrouwen in AI systemen door het implementeren van XAI-technieken. XAI staat voor Explainable AI, en richt zich, in een notendop uitgelegd, op het begrijpen van AI-systemen.
  • Blijf je werknemers stimuleren om kritisch te blijven en waak ervoor dat ze AI gegenereerde informatie niet klakkeloos overnemen.
  • Ideaal gezien, streef je naar een goede balans tussen menselijke input en AI-assistentie.

Direct een offerte aanvragen?

Binnen twee uren een vrijblijvende offerte

Meer dan 1723
opdrachtgevers
gingen
je voor!

Authenticiteit blijft de sleutel 

Marketing is een vakgebied dat zich bezighoudt met het overbrengen van de waarde en merkidentiteit van een bedrijf. Maar je bent natuurlijk niet het enige bedrijf waar (potentiële) klanten mee te maken hebben. Wat maakt jouw merk uniek en wat onderscheidt jou van de rest? Authenticiteit, en het op een unieke manier presenteren van jouw uitzonderlijke eigenschappen, zullen uiteindelijk doorslaggevende factoren zijn voor het succes. Verbinding maken met je doelgroep, is waar het binnen marketing hoofdzakelijk om draait. Door te besparen op marketingkosten, ondermijn je het belang van creativiteit, en de menselijke touch die met AI niet te evenaren is. Daarnaast kunnen er op diverse niveaus nuances ontbreken binnen AI, wat kan leiden tot gevoelige kwesties die je als bedrijf niet wenst.

Dat artificial intelligence een steeds prominentere rol heeft, staat vast. Hoe je het inzet, is aan jou.

“Wanneer bedrijven authentieke marketing combineren met een unieke benadering, ontstaat er een krachtige synergie die verder gaat dan het overbrengen van een eenvoudige boodschap.”