Hoe SEO zorgt voor een groter bereik van je digitale content

Hoe SEO zorgt voor een groter bereik van je digitale content

Als je onze vorige artikelen gelezen hebt, dan weet je inmiddels welke vormen van ondertitelen er zijn, welke ondertitels het beste bij jouw digitale content passen en hoe je je ondertitels het beste kunt (laten) vertalen. In dit nieuwste artikel vertellen we je graag meer over het toevoegen van SEO aan je video’s. Want natuurlijk zijn goede – vertaalde – ondertitels absoluut noodzakelijk voor een goede vindbaarheid van je video, maar als je vervolgens ook nog gebruikt maakt van een vleugje SEO-magie, dan schieten de views van jouw content helemaal door het dak!

  • Franciska Arends
  • 28 november 2022
  • 12

    min leestijd

Wat is SEO?

Laten we beginnen bij het begin: wat is SEO? SEO staat voor Search Engine Optimization, oftewel zoekmachineoptimalisatie. Hieronder vallen alle processen en verbeteringen aan jouw website om zo hoog mogelijk organisch te ranken in zoekmachines als Google en Bing. En nu horen we je denken: wat is organisch ranken dan? Bij organisch ranken komt jouw website tussen de zoekresultaten te staan zonder dat je daarvoor iets te hoeven betalen. Dit in tegenstelling tot bedrijven die door middel van SEA – Search Engine Advertisement – hoge posities op Google hebben geclaimd voor een bepaalde periode, de zogenaamde Google-advertenties, waar je wel voor moet betalen. Een goede organische ranking is dus een gratis manier om bezoekers naar jouw website krijgen. Als je op Google iets zoekt, dan zijn er voor de resultaten uit die zoekopdracht maar tien plaatsen op de eerste pagina (naast dus de eerdergenoemde advertenties). En hoe hoger jouw website tussen die resultaten staat, hoe groter de kans is dat een gebruiker op jouw website klikt. Want ga maar eens bij jezelf na: klik jij zelf eigenlijk wel eens door naar die tweede resultatenpagina van Google?

Een van de vele mysteries van het wereldwijde web

Maar hoe wordt de volgorde van de zoekresultatenpagina bepaald? Zoekmachines als Google en Bing werken met een algoritme, en dat algoritme bepaalt welke websites op welke positie verschijnen. Dus om met je website één van die eerste tien posities te bemachtigen, moet je zorgen dat jouw website zo optimaal mogelijk is ontworpen voor het algoritme van deze zoekmachines. Maar wat is dat ´almachtige´ precies en hoe werkt het? Dat is één van de vele mysteries van het wereldwijde web. Er zijn namelijk een hoop factoren die hierbij een rol spelen en hoe zwaar die meetellen, hangt ook nog eens af van het soort zoekopdracht dat je uitvoert. Daarnaast wordt het algoritme van Google regelmatig bijgewerkt en aangepast. Meestal zijn dat kleine updates die onopgemerkt aan je voorbijgaan, maar af en toe worden er ook grotere updates gedaan die ervoor zorgen dat de SEO-kaarten opnieuw worden geschud. Goed scorende websites kunnen dan ineens keihard naar beneden kelderen, terwijl andere websites steeds verder naar boven klimmen.

In principe wil een zoekmachine als Google alleen de resultaten laten zien die relevant zijn voor de gebruiker en kwalitatief goede content bevatten. Om dat te kunnen bewerkstelligen maakt het algoritme gebruik van een heleboel verschillende ranking factors. Deze bepalen de volgorde waarin webpagina’s voor een bepaalde zoekopdracht worden getoond. Ondanks dat we lang niet alles weten over deze factoren, heb je gelukkig zelf wel invloed op een deel hiervan.

Hoe behaal je succes met SEO?

Zoals we al eerder schreven, is het algoritme in mysterie gehuld. Er bestaat dus ook geen handboek over alle factoren die het algoritme beïnvloeden. Daarnaast is de ranking van Google zo ingewikkeld dat – al zou je met alles rekening houden – je nog steeds geen garantie hebt op die eerste plek bovenaan de zoekresultatenpagina. Gelukkig zijn er ook factoren waarvan zeker is dat jij er invloed op kunt uitoefenen. Bijvoorbeeld doordat Google dit bevestigd heeft of omdat onderzoek dit aangetoond heeft. Het is daarbij van belang om de relevantie en de kwaliteit van jouw website voor ogen te houden.

Gebruiksvriendelijk op alle vlakken

Een door Google bevestigde ranking factor is de laadsnelheid van je website. Google wil niet dat de bezoekers die hij doorstuurt naar jouw website, vervolgens weer doorklikken naar een andere website omdat die van jou te traag laadt. Daarnaast is het ook belangrijk dat jouw website goed te gebruiken is op mobiele apparaten. Tegenwoordig wordt meer dan de helft van alle zoekopdrachten namelijk op smartphones en tablets gedaan. Die heb je namelijk altijd bij de hand en dan is die laptop opstarten al gauw te veel moeite.

Beter goed gejat dan slecht bedacht…?

Ja, het is zeker makkelijker om niet elke keer het wiel opnieuw uit te hoeven vinden. Dus waarom zou je geen gebruik maken van een goedlopende tekst die in Google al lekker hoog scoort? Helaas schiet je jezelf op die manier alleen maar in je eigen voet. Google heeft een enorme hekel aan websites met dezelfde inhoud en verwijdert dat soort pagina’s zelfs uit de index. Schrijf dus zelf een pakkende tekst die relevant is voor jouw lezer.

Doe je er nog wel toe?

Google checkt regelmatig of jouw website nog wel relevant is. Elke twee tot drie weken wordt er een scan uitgevoerd om te zien of jij nog aanpassingen hebt gedaan aan je website. Heb je in die periode geen nieuwe content geschreven voor je website of je pagina’s geüpdatet? Dan vindt Google jouw site dus irrelevant, waardoor je onderaan de ranglijsten komt te hangen. En dat wil je niet! Dus zorg dat je regelmatig nieuwe content toevoegt aan je website. Dit kun je doen door het schrijven van blogs, of door bijvoorbeeld je dienstenpagina regelmatig te vernieuwen.

Vriendjespolitiek

Een vierde belangrijke voorwaarde voor SEO-succes is linkbuilding. Oftewel: het verzamelen van links naar jouw website, ook wel backlinks genoemd. Hoe meer backlinks, hoe hoger je scoort in de zoekmachine-ranking. De beste manier om backlinks te verzamelen is het schrijven van goede artikelen en zorgen voor voldoende relevante content op je website. Op die manier wordt er op een natuurlijke manier doorgelinkt naar jouw website, omdat deze voor een grote doelgroep nuttige informatie bevat. Oftewel, andere websites vinden het nuttig genoeg om zijn bezoekers door te linken naar jouw website. Als je alleen maar bezig bent met het verzamelen van links voor een hogere ranking, zonder voor ogen te houden of jouw websitebezoeker er wat aan zal hebben, zal Google dit al snel afstraffen waardoor je juist nog lager in de ranking eindigt.

Zoek en gij zult gevonden worden

Als laatste wil je, nee móet je weten waar jouw doelgroep op zoekt in Google. Want als jij weet welke zoekwoorden zij gebruiken, dan kun je die woorden terug laten komen in de content op jouw website. Want hoe meer relevante zoekwoorden, hoe beter je gevonden wordt bij een zoekopdracht van jouw potentiële nieuwe klant of opdrachtgever. Gelukkig klinkt ‘zoekwoordenonderzoek’ ingewikkelder dan het daadwerkelijk is, je hoeft er namelijk geen talloze enquêtes op los te laten of een enorm onderzoek voor op te starten. Er zijn online genoeg (gratis) tools te vinden die jou in een paar minuten laten zien welke zoekwoorden voor jouw doelgroep van belang zijn, Google Search Console is zo’n gratis tool.

Direct een offerte aanvragen?

Binnen twee uren een vrijblijvende offerte

Meer dan 1723
opdrachtgevers
gingen
je voor!

Hoe krijg je een heldere websitestructuur?

Bovengenoemde factoren hebben vooral te maken met de content van je website. Als je wilt dat je website goed presteert, is het ook heel belangrijk dat Google er makkelijk doorheen kan scrollen. Daarvoor moet jouw website overzichtelijk zijn en een heldere structuur hebben. Maar hoe ziet dat eruit en hoe creëer je die?

Marie Kondo je een weg door je website

Het allerbelangrijkste is een overzichtelijke website. Dus volg de beroemde opruimgoeroe en gooi alles weg wat overbodig is. Dit klinkt heel radicaal, maar als je kritisch naar je eigen content kijkt, merk je gauw genoeg welke content eigenlijk niets bijdraagt. Verwijder die content en je zult zien dat je een website overhoudt die overzichtelijk is, waarbij in één oogopslag te zien is wat jij je websitebezoeker te bieden hebt en waar diegene dat kan vinden. Daarnaast helpt het om voor jezelf een sfeerbeeld te bepalen. Kies vier of vijf basiskleuren voor je website die goed bij elkaar passen, zorg dat je per (sub)titel dezelfde lettertypes gebruikt en maak de foto’s voor je website allemaal in dezelfde sfeer. Als je je aan deze tips houdt, kun je zelfs met felle kleuren een rustig geheel creëren.

Opgeruimd staat netjes

Als het uiterlijk van je website Marie Kondo-proof is, kun je de achterkant van je site op orde gaan brengen. Want die is het meest interessant voor de zoekmachines. Zoals eerder ook al te lezen was, moet Google eenvoudig door jouw website kunnen scrollen, door middel van crawlers – een soort kleine spinnetjes die jouw websites doorkruipen. Dit kunnen ze alleen doen als jij een logische structuur in je website hebt. Alle informatie die jouw bezoeker wil vinden, moet met maximaal 4 á 5 clicks te vinden zijn. Denk dus goed na over hoe jij je website in wilt delen. Een goed voorbeeld hiervan is het volgende:

Je begint bij je homepagina, vanuit daar link je door naar 4 tot 5 subpagina’s. Aan die subpagina kun je vervolgens weer andere pagina’s hangen. Op deze manier heb je al je pagina’s aan elkaar gelinkt en zorg je voor overzichtelijke sitestructuren. Je wil dus niet ‘zomaar’ pagina’s creëren, als je daarna niet weet waar je ze aan vast kan hangen.  Pagina’s die niet gelinkt zijn, worden namelijk niet gevonden. En dat is toch zonde van de moeite die je erin gestoken hebt. Een heldere sitestructuur, zoals hierboven beschreven, kan er als volgt uit komen te zien:

  • voorbeeldpagina.nl
    • voorbeeldpagina.nl/subpagina1
    • voorbeeldpagina.nl/subpagina2
      • voorbeeldpagina.nl/subpagina1/subsubpagina1
      • voorbeeldpagina.nl/subpagina2/subsubpagina2

Hoe kan VSEO voor een optimale ranking van jouw content zorgen?

Naast de ‘gewone’ zoekmachineoptimalisatie heb je ook video-optimalisatie, oftewel VSEO. VSEO optimaliseert je videocontent om deze zo hoog mogelijk in de zoekresultaten te laten verschijnen. Reden te meer dus om te zorgen dat jouw digitale content on top of its VSEO game is. Dit doe je in eerste instantie door ondertitels toe te voegen aan je video’s (heb jij natuurlijk allang gedaan), want je wil dat Google begrijpt waar jouw video’s over gaan. Daarnaast zijn er zes criteria waar je video’s aan moeten voldoen om goed te scoren bij de zoekmachines: kwaliteit, omschrijving, titel, YouTube Tags, thumbnail en likes en abonnees op je kanaal.

De heilige drie-eenheid voor VSEO

Ten eerste de kwaliteit van de video: video’s met goede beeld- en geluidskwaliteit worden beter bekeken en staan dus automatisch hoger in de ranglijst. Niemand wil een korrelige video bekijken met krakend en blikkerig geluid, tenzij je heimwee hebt naar de jaren ’90 natuurlijk! Ten tweede is het van belang dat je omschrijving van je video helder is en dat je hierin benoemt waar je video over gaat. Google kan jouw video niet bekijken, dus alle info die de zoekmachine nodig heeft haalt hij uit de ondertitels – die je natuurlijk al lang hebt toegevoegd aan je video’s – en uit de beschrijving. Zorg dus dat deze klopt! Hetzelfde geldt voor de titel. Je titel moet de aandacht trekken, herkenbaar zijn en natuurlijk een belofte inlossen. De titel schept een bepaalde verwachting over het onderwerp van de video. Als die titel misleidend is, dan voldoet de video dus niet aan de verwachtingen die de kijker had op het moment dat hij de titel gelezen heeft. De kijker moet direct snappen waar jouw video over gaat en of hij er wat aan zal hebben. Zorg er daarnaast ook voor dat jouw belangrijkste zoekterm (waar mogelijk) vooraan in je titel staat.

YouTube Tags en thumbnails

Een andere optimalisatiemogelijkheid is het toevoegen van YouTube Tags aan je video’s. Het zal je content geen enorme boost in de ranking geven, maar alle beetjes helpen! Kies hiervoor de gekozen zoekterm uit je zoekwoordenonderzoek en vul deze aan met een aantal synoniemen, zowel in enkel- als meervoud. Naast de YouTube Tags heeft YouTube ook nog de mogelijkheid om een thumbnail toe te voegen aan je video. Dit is een miniatuurafbeelding die de kijker te zien krijgt in het overzicht van YouTube. Zorg voor een aantrekkelijke en uitnodigende thumbnail. Als je er zelf geen kiest, genereert YouTube een afbeelding voor je.

“Vergeet je niet te abonneren op ons kanaal!”

Als je bovenstaande punten allemaal gecheckt hebt, heb jij alles gedaan wat binnen je macht ligt om jouw video een zo goed mogelijke start te geven op het wereldwijde web. Maar de oplettende lezer had al door dat we nu nog maar vijf punten benoemd hebben. Het zesde punt zijn de likes van jouw video’s en de abonnees op je YouTube-kanaal. Want hoe meer likes en abonnees, hoe hoger je in de ranglijst komt te staan. Het liefst wil je dat jouw video´s worden geliket tijdens het kijken ervan, want dan ziet Google jouw content als super interessant en plaatst jou dus hoger in de ranking. Om dit te bereiken kun je ervoor kiezen om ‘annotaties’ toe te voegen aan je video. Annotaties zijn tekstberichten die je kort – vaak zo’n 10 seconden – in beeld laat komen, om jouw kijker tot een actie aan te sporen. Voorbeelden hiervan zijn: ‘Like nu onze video’, ‘Vergeet je niet te abonneren op ons kanaal’ of ‘Vond je dit een leuke video? Geef ons dan een duimpje omhoog!’

Twee vliegen in één klap

Behalve op YouTube, kun je je video ook aan je eigen website toevoegen. Hiermee kun je het bereik van je video enorm vergroten. De bezoekers op jouw website kunnen je video rechtstreeks daar bekijken, zonder dat je ze door hoeft te linken naar YouTube. Maar ook al wordt je video op jouw eigen website bekeken, al die views worden wel gezien door YouTube. En die extra views zorgen ook weer voor een hogere ranking. Twee vliegen in één klap dus!

Vaker inspiratie in je mailbox?

Schrijf je gratis in voor onze nieuwsbrief

Ben je klaar voor de magische impact van SEO?

Het is dus essentieel om SEO toe te voegen aan je digitale content als je het bereik ervan wilt vergroten. Misschien kom je er voor de Nederlandse content zelf nog wel uit, omdat je je zoekwoordenonderzoek hebt gedaan en weet waar de markt om vraagt. Maar als je op een gegeven moment ook de grens over wil gaan met het bereik van je content, dan moet je de teksten op je website laten vertalen en ook díe teksten moeten de juiste keywords bevatten. Als specialist in creatieve SEO-content helpen we je natuurlijk graag om dat vleugje SEO-magie aan jouw content toe te voegen!

Bij Het Vertaalcollectief werken vertalers die gespecialiseerd zijn in SEO-teksten. Zij weten de zoekwoorden zo in de tekst te verwerken dat ze jouw lezer bijna niet opvallen. Hierdoor blijven jouw pakkende teksten goed en prettig leesbaar en overtuigen ze niet alleen je klanten, maar ook Google van de kwaliteit van jouw website.

Wil jij ook het bereik van je digitale content nog verder vergroten? En wil je zeker weten dat jouw zoekwoorden ook in de vertaalde teksten tot hun recht komen?  Schakel dan onze hulp in! Vraag hieronder direct een offerte aan, of neem contact met ons. We helpen je graag aan een passend advies.