Wat is SEO?
Laten we beginnen bij het begin: wat is SEO? SEO staat voor Search Engine Optimization, oftewel zoekmachineoptimalisatie. Hieronder vallen alle processen en verbeteringen aan jouw website om zo hoog mogelijk organisch te ranken in zoekmachines als Google en Bing. En nu horen we je denken: wat is organisch ranken dan? Bij organisch ranken komt jouw website tussen de zoekresultaten te staan zonder dat je daarvoor iets te hoeven betalen. Dit in tegenstelling tot bedrijven die door middel van SEA – Search Engine Advertisement – hoge posities op Google hebben geclaimd voor een bepaalde periode, de zogenaamde Google-advertenties, waar je wel voor moet betalen. Een goede organische ranking is dus een gratis manier om bezoekers naar jouw website krijgen. Als je op Google iets zoekt, dan zijn er voor de resultaten uit die zoekopdracht maar tien plaatsen op de eerste pagina (naast dus de eerdergenoemde advertenties). En hoe hoger jouw website tussen die resultaten staat, hoe groter de kans is dat een gebruiker op jouw website klikt. Want ga maar eens bij jezelf na: klik jij zelf eigenlijk wel eens door naar die tweede resultatenpagina van Google?
Een van de vele mysteries van het wereldwijde web
Maar hoe wordt de volgorde van de zoekresultatenpagina bepaald? Zoekmachines als Google en Bing werken met een algoritme, en dat algoritme bepaalt welke websites op welke positie verschijnen. Dus om met je website één van die eerste tien posities te bemachtigen, moet je zorgen dat jouw website zo optimaal mogelijk is ontworpen voor het algoritme van deze zoekmachines. Maar wat is dat ´almachtige´ precies en hoe werkt het? Dat is één van de vele mysteries van het wereldwijde web. Er zijn namelijk een hoop factoren die hierbij een rol spelen en hoe zwaar die meetellen, hangt ook nog eens af van het soort zoekopdracht dat je uitvoert. Daarnaast wordt het algoritme van Google regelmatig bijgewerkt en aangepast. Meestal zijn dat kleine updates die onopgemerkt aan je voorbijgaan, maar af en toe worden er ook grotere updates gedaan die ervoor zorgen dat de SEO-kaarten opnieuw worden geschud. Goed scorende websites kunnen dan ineens keihard naar beneden kelderen, terwijl andere websites steeds verder naar boven klimmen.
In principe wil een zoekmachine als Google alleen de resultaten laten zien die relevant zijn voor de gebruiker en kwalitatief goede content bevatten. Om dat te kunnen bewerkstelligen maakt het algoritme gebruik van een heleboel verschillende ranking factors. Deze bepalen de volgorde waarin webpagina’s voor een bepaalde zoekopdracht worden getoond. Ondanks dat we lang niet alles weten over deze factoren, heb je gelukkig zelf wel invloed op een deel hiervan.