Jouw verhaal is interessant: waarom een unieke invalshoek en levenservaring voor betere teksten zorgen

Jouw verhaal is interessant: waarom een unieke invalshoek en levenservaring voor betere teksten zorgen

Stel, je wilt voor jouw website graag een artikel schrijven over teksten voor marketingdoeleinden. Maar na een snelle scan in Google kom je erachter dat er al talloze blogs en pagina’s over dit onderwerp bestaan. Heeft het dan zin om nog iets aan deze waslijst toe te voegen? En hoe zorg je dat jouw stuk geen kopie of slap aftreksel wordt van hetgeen er al in omloop is? Wil jij de uitdaging aan gaan en weten hoe je opvalt en jezelf onderscheidt met jouw teksten? In deze blog vertellen we je hoe jij jouw verhaal het beste kunt vertellen.

  • Franciska Arends en Marit Darlang
  • 18 oktober 2022
  • 5

    min leestijd

Het kan altijd meer – en zeker beter!

Laten we beginnen met de eerste vraag. Waarom zou je überhaupt nog schrijven over een onderwerp dat al zo uitvoerig is uitgewerkt door vele anderen? Allereerst bestaat er altijd een behoefte aan nieuwe content. Iedere lezer zoekt naar iets unieks, naar nieuwe inzichten, zelfs als het onderwerp hetzelfde blijft. Doordat de insteek en het doel van iedere tekst anders is, voldoet deze nooit voor de volle 100% aan alle wensen van de lezer. Met jouw nieuwe teksten bied je de lezer meer mogelijkheden, uitgebreidere antwoorden en een vollediger beeld. Daarnaast kun je met een frisse kijk op een onderwerp anderen inspireren om hun eigen benadering te heroverwegen. En door jouw kennis en inzichten te delen kun je bijdragen aan het groeiende gesprek en de collectieve wijsheid in jouw vakgebied verrijken.

Als er voor een probleem al tien oplossingen klaar liggen, zit voor jou de uitdaging dus in het aanbieden van een elfde oplossing. Zo laat je zien dat je innovatief bent, out-of-the-box kunt denken en niet met de grote massa meebeweegt. Dit is meteen een goede manier om op te vallen bij jouw doelgroep. Daarnaast kun je jouw eigen verhaal in de tekst verwerken. Zo geef je jezelf de kans om een connectie met je publiek op te bouwen. Lezers zijn namelijk op zoek naar authentieke, menselijke ervaringen die hen helpen een dieper inzicht te krijgen in de problemen waarmee ze worden geconfronteerd. 

BTW: blog met toegevoegde waarde

Genoeg redenen dus om toch de uitdaging aan te gaan en jouw artikel over marketingteksten aan het bestaande oeuvre toe te voegen. Maar daar zijn wel risico’s aan verbonden. Je wilt hoe dan ook voorkomen dat je een dertien-in-een-dozijn-tekst schrijft. Het is essentieel om na te denken over de toegevoegde waarde van jouw tekst. Daarmee zijn we aangekomen bij de volgende vraag: hoe zorg je dat jouw tekst zich onderscheidt van de rest?

Unieke invalshoek

Een unieke invalshoek makes all the difference. Ben je bijvoorbeeld een marketeer die in Amsterdam werkt en hebben er nog niet veel marketeers in Amsterdam over dit onderwerp geschreven? Werk je misschien in een specifieke branche, zoals voor nationale media? Zijn er unieke aspecten van de Nederlandse mediawereld die waardevol zijn in vergelijking met andere landen? Of werk je als Nederlander op internationaal niveau en kom je regelmatig zaken tegen die je kunt delen met je lezers, zodat zij zich hierop kunnen voorbereiden? Met jouw speciale kijk op het onderwerp geef jij je lezers iets extra’s mee.

Ervaring

Heb jij naast een interessante invalshoek ook een enorme bak kennis en ervaring over het desbetreffende onderwerp? Schrijf daarover! Heb jij in twintig jaar tijd de (inter)nationale mediawereld zien veranderen? Dan kun je bijvoorbeeld situaties of problemen van toen en nu met elkaar vergelijken. Liep je in het begin van jouw carrière tegen problemen aan of heb je weleens een flinke blunder begaan? Neem je lezers mee in jouw ontwikkelingen en vooruitgang. Een sappig verhaal en leerzaam stuk ineen! 

Persoonlijk

Een foolproof methode om jezelf te onderscheiden: geef een persoonlijke draai aan jouw tekst. Iedereen is anders, dus dat maakt jouw  verhaal  uniek. Ook jouw persoonlijkheid speelt een rol. Ben jij iemand die vol energie situaties benadert? Kijk jij eerst zeven katten uit de boom? Of ben je niet bang voor een risicootje hier en daar? Door jouw persoonlijke verhaal te delen, kunnen mensen zich gemakkelijker met jou identificeren en voelen ze zich meer betrokken met wat je te zeggen hebt. 

Doelgroep

Doe onderzoek naar je publiek, ontdek wat hen interesseert en raakt, en probeer je content zo te schrijven dat het deze interesses en behoeften weerspiegelt. Door je te richten op wat jouw publiek echt wil weten, kun je een niche vinden en je onderscheiden van de rest.

Nieuwste trends

Tot slot zijn er altijd nieuwe ontwikkelingen en trends in jouw vakgebied waar je over kunt schrijven. Of je nu een nieuwe tool ontdekt, deelt hoe je omgaat met veranderende regelgeving, of de laatste ontwikkelingen in jouw sector bespreekt, er zijn altijd nieuwe inzichten en leuke feitjes die je kunt delen met je lezers.

Direct een offerte aanvragen?

Binnen twee uren een vrijblijvende offerte

Meer dan 1723
opdrachtgevers
gingen
je voor!

In de stad Amsterdam

Bij Het Vertaalcollectief gebruiken we ook onze eigen ervaringen en perspectief om ons werk uniek te maken. Zo hebben onze vertalers een eigen draai kunnen geven aan de teksten voor de tentoonstelling ‘Corona in de stad’ van Amsterdam Museum. Deze digitale tentoonstelling liet de impact van het coronavirus op de stad Amsterdam en haar bewoners zien via foto’s, video’s, teksten en audiofragmenten die honderden Amsterdammers en Amsterdamse organisaties deelden. Als bureau met kantoor in hartje Amsterdam, wisten we uit eerste hand hoe het was om tijdens de coronapandemie in de stad te verblijven. Met die ervaring en dat gevoel in het achterhoofd verzorgden wij overtuigende, emotionerende en unieke vertalingen.

Dus, als je je afvraagt of je nog iets kunt toevoegen aan een onderwerp dat al uitgebreid (online) besproken is, onthoud dan dat jouw unieke stem, ervaring en kennis een waardevolle bijdrage kunnen leveren aan het gesprek. Door je te concentreren op wat jou onderscheidt en je lezers betrokken te houden met authentieke, relevante content, kun je jouw invloed en impact in jouw vakgebied vergroten en anderen inspireren om hetzelfde te doen.

Vaker inspiratie in je mailbox?

Schrijf je gratis in voor onze nieuwsbrief