Menu

Sinds een paar maanden heeft Nederland er een nieuwe celeb bij: Irma Sluis. Eh... wie? Haar naam zegt je misschien niets, en toch zag je haar bijna dagelijks op je scherm voorbijkomen. Irma is namelijk de fantastische gebarentolk die Rutte & co vergezelde tijdens persconferenties. Zo'n nadrukkelijke keuze voor inclusiviteit in mainstream media maakt ons blij. Het zette ons aan het denken: wat doet de creatieve sector om inclusief te zijn?

Hij, zij, die/hen?

Als vertalers zijn wij dagelijks bezig om informatie bereikbaar te maken voor een grotere groep. Het is één van de redenen dat wij zo van ons vak houden. Maar taal zelf is soms beperkend en dan kan het voorkomen dat groepen buitengesloten worden. Eerder schreven wij al over het introduceren van een nieuw persoonlijk voornaamwoord in het Nederlands, voor mensen die zich niet thuis voelen in de binaire gendercategorieën man of vrouw. Zo is voortschrijdend inzicht een goed uitgangspunt om het altijd beter te willen doen.

Goede voorbeelden in de culturele sector

Ook in de culturele en creatieve sector is men tegenwoordig bewust bezig om álle mensen te betrekken bij een product of kunstwerk, en om vastgeroeste denkbeelden te doorbreken. In de museale sector zijn er goede voorbeelden te vinden: het Rijksmuseum paste zijn tentoonstellingsteksten van de Zeventiende Eeuw aan om het slavernijverleden niet langer onvermeld te laten. Het Stedelijk Museum is weer op een heel andere manier bezig om een grotere groep bezoekers te bereiken: door middel van braille bij de tentoonstellingsteksten en speciale rondleidingen voor mensen met dementie, doven en mensen voor wie het Nederlands de tweede taal is.

Aan de slag met inclusiviteit

Hoe zorg je dat jouw museum, reclame, magazine of advertentie inclusiever is? Je zult je in de materie moeten verdiepen. Dat kan bijvoorbeeld op de website van Studio Inclusie of door artikelen van mediacritici als Zeikschrift te lezen. In ruil voor je moeite voorkom je wél dat je mensen buitensluit en zul je waarschijnlijk een groter en duurzamer publiek gaan aanspreken. Probeer ook je teksten kritisch te bekijken: moet er iets herschreven worden en hoe presenteer je je teksten? Een handige stijlgids voor inclusief schrijven vind je bij WOMEN Inc.

Zou je je tekst willen laten controleren door een redacteur die gespecialiseerd is in inclusieve teksten? Of wil je een tekst laten schrijven door een gespecialiseerde copywriter? Het Vertaalcollectief kan je daarmee helpen! Neem contact met ons op, dan doen we het samen.

-