Op welke markten in de EMEA ga jij je marketing afstemmen?

Op welke markten in de EMEA ga jij je marketing afstemmen?

Je bent als marketeer van plan om jouw geweldige baanbrekende concept te lanceren in de EMEA. Of misschien zie je het zitten om te investeren in een veelbelovend project. Dat klinkt allemaal leuk en aardig maar…waar begin je precies? De komende maanden lees je hier verschillende artikelen die jou alles vertellen wat je moet weten over ondernemen in de EMEA. In dit artikel kijken we naar de snelst groeide industrieën in deze gebieden, zodat jij weet in welke sector je jouw geld het beste kunt investeren.

Hoe bewaar ik dezelfde boodschap voor verschillende landen?

Hoe bewaar ik dezelfde boodschap voor verschillende landen?

Of het nu gaat om reclamecampagnes, promotiemateriaal of slogans: het vertalen van content voor marketing doeleinden is altijd een creatief proces. Woord-voor-woord vertalen is geen optie, want een houterig stukje tekst doet jouw merk meer kwaad dan goed. Transcreation is dus wat je nodig hebt. Als je met jouw organisatie of bedrijf gaat uitbreiden in de EMEA – de gezamenlijke markten van Europa, het Midden-Oosten of Azië – is transcreation van jouw marketing uitingen van essentieel belang voor jouw content. Er is vaak grondig nagedacht over de copy in jouw brontaal want de communicatie IS jouw merk. De vraag die je daarbij moet stellen is: hoe bewaar ik dezelfde boodschap voor al die landen? Wij geven 6 redenen waarom dit belangrijk is.

Hoe vind je de meest geschikte lokale partners in de EMEA?

Hoe vind je de meest geschikte lokale partners in de EMEA?

Je hebt de stap gezet om je bedrijf uit te breiden naar het buitenland. Van alle zaken waar je rekening mee gehouden hebt, is het veroveren van een markt waar je nog niets of weinig van af weet misschien wel de grootste uitdaging. Natuurlijk ken je je eigen product door en door, maar geldt dat ook voor het land? De cultuur en gebruiken? De distributie? En hoe zit het met de wetten en regelgevingen in dat land? En hoeveel verschillen ze met de wetten en regelgevingen in Nederland? Je kunt natuurlijk iets radicaals tofs hebben bedacht, dat nog niemand kent in de markt die je voor ogen hebt en dus een revolutionaire voortrekker zijn, maar jouw product moet wel de kans krijgen om goed van de grond te komen. Je hebt per slot van rekening vaak maar één kans. En het heeft natuurlijk weinig zin om hier tijd, energie en vooral geld in te investeren als de markt al verzadigd is of als zij al specialist zijn in jouw product. Voorbeelden hiervan zijn Nederlandse wijn naar Italië exporteren of Belgische dadels naar Saoedi Arabië. Daarom moeten bedrijven die internationaal willen uitbreiden op zoek gaan naar lokale partners, zodat de expansie naadloos kan verlopen. Wij leggen je graag uit waar een goede lokale partner aan zou moeten voldoen en hoe je ze kunt vinden.

Hoe ga ik om met zakelijke cultuurverschillen?

Hoe ga ik om met zakelijke cultuurverschillen?

In het buitenland is alles anders dan in ons bekende kikkerlandje. Het eten lijkt in niets op ons AGV’tje, de kleding die mensen dragen komt vast niet van de Hema en de mensen leven volgens andere maatstaven, normen en waarden. Dus waarom zou de manier van zakendoen dan wel hetzelfde zijn? Juist, ook zakendoen gaat anders wanneer je de landsgrenzen over gaat. Daarom is het zo belangrijk om te weten met welke zakelijke cultuurverschillen je te maken kunt krijgen. (lees ook ons andere artikel over lokalisatie in de EMEA). Want dan kom je goed beslagen ten ijs en ben je eventuele concurrentie altijd een stap voor. In de moderne geglobaliseerde wereld is grenzen overschrijden gemakkelijk, maar culturele grenzen overschrijden des te moeilijker. Daarom vertellen wij jou graag alle ins en outs over zakendoen in de EMEA en de cultuurverschillen waar je mee te maken kunt krijgen. Dan sta je nergens meer van te kijken en kun je dus als een echte pro gaan shinen op de buitenlandse markt.

Internationale expansie: waar begin je mee?

Internationale expansie: waar begin je mee?

Het is de droom van veel ondernemers: de naam van je onderneming over de hele wereld aan de gevels of in winkelstraten. Nieuwe markten aanboren, nieuwe teams opzetten en van daaruit natuurlijk nieuwe inkomstenbronnen genereren. De grens overgaan met je bedrijf is een spannend en enerverend proces dat – als je dit van het begin af aan goed aanpakt – jou enorm veel kan opleveren. Dankzij alle ontwikkelingen op het gebied van technologie, connectiviteit en infrastructuur is het makkelijker dan ooit om wereldwijd uit te breiden, maar dat wil niet zeggen dat de internationale expansie van jouw bedrijf vanzelf gaat. Dus hoe ga jij tot ver over de landsgrenzen een verpletterende indruk maken?