Consistente Communicatie

Eén team, één taak

Of je nu zin hebt in een rookworst, nieuwe sokken nodig hebt of op zoek bent naar een kerstbal in de vorm van een tompouce; je hebt nu waarschijnlijk al aan de HEMA gedacht. Dit oer-Hollandse bedrijf staat bekend om hun goede prijs-kwaliteit verhouding en leuke producten met een knipoog. Bij de HEMA weet je wat je kan verwachten, terwijl je net zo goed verrast kan worden door een nieuw product geïnspireerd op hun bekende bestsellers. Dit bijna 100 jaar oude warenhuis is een mooi voorbeeld om te tonen hoe consistentie binnen je bedrijf kan bijdragen aan klantvertrouwen.

Goede eenheidsworst

Niet alleen smaakt elke HEMA rookworst even lekker, ook hun andere producten hebben een constante kwaliteit, en zodra je de begintoon van hun welbekende jingle hoort weet je: dit is echt HEMA. Anno 2025 niet alleen in Nederland, zelfs in Mexico en de Verenigde Arabische Emiraten kom je HEMA winkels tegen, die er overigens net zo vertrouwd uitzien als de filialen hier.

De HEMA-formule is zowel nationaal als internationaal succesvol, dankzij de authentieke en unieke marketingstrategieën en de consistente kwaliteit in producten, huisstijl, winkelervaring en communicatie. Deze combinatie versterkt het consumentenvertrouwen, de merkidentiteit, en onderstreept zowel de authenticiteit als uniciteit van het merk.

In deze blog duiken we dieper in de rol van consistente communicatie, vooral in een internationale context, en hoe stijlgidsen en vertalingen hierbij helpen om een uniforme merkidentiteit te behouden.

“De HEMA-formule is zowel nationaal als internationaal succesvol, dankzij de authentieke en unieke marketingstrategieën en de consistente kwaliteit.”

Het belang van consistente communicatie

Uit onderzoek blijkt dat consumenten die weten wat ze van een bedrijf kunnen verwachten, eerder geneigd zijn om loyaal te blijven en een herhaalaankoop te doen. Noemden we eerder al het belang van unieke en authentieke marketing, ook de consistentie van de manier waarop je communiceert, draagt bij aan een sterke merkidentiteit en helpt bij het creëren van een emotionele binding met consumenten. Als klanten de waarden en de persoonlijkheid van een merk op dezelfde wijze beleven zoals het merk die bedoelt uit te dragen, voelen ze zich meer verbonden met het merk.

Consistente communicatie in een internationale context betekent vooral dat de kernboodschap en de waarden van het merk op dezelfde manier overkomen. Dit geldt ook wanneer de woorden en uitdrukkingen moeten worden aangepast om cultureel relevant en begrijpelijk te zijn. Wanneer een merk consistent communiceert, wordt het makkelijker om deze boodschap in verschillende talen en culturen aan te passen. Het gaat erom dat klanten wereldwijd dezelfde merkervaring krijgen en het merk met dezelfde eigenschappen associëren, ongeacht taalverschillen. Het consistent uitstralen van merkwaarden bouwt vertrouwen op en zorgt ervoor dat klanten weten waar het merk voor staat, waar ter wereld ze zich ook bevinden. Merken die consistent zijn in hun communicatie hebben meer kans om zich te vestigen in een nieuwe markt en om langdurige klantrelaties op te bouwen. Dit is vooral belangrijk in internationale markten, waar de concurrentie vaak groot is.

Consistente communicatie is dus een fundamentele bouwsteen voor merken die internationaal willen opereren en een sterke, betrouwbare aanwezigheid in verschillende markten willen opbouwen.

“Uit onderzoek blijkt dat consumenten die weten wat ze van een bedrijf kunnen verwachten, eerder geneigd zijn om loyaal te blijven en een herhaalaankoop te doen.”

Inconsistente communicatie daarentegen, kan juist leiden tot verwarring of wantrouwen. Als een merk bijvoorbeeld in hun advertenties spreekt over duurzaamheid maar in zijn productverpakkingen onnodig veel plastic gebruikt, kunnen consumenten twijfelen aan de oprechtheid van het merk. Daarnaast kan een wisselende tone of voice de boodschap verwarrend maken en het vertrouwen van klanten ondermijnen. Als een merk meerdere campagnes lanceert die elkaar tegenspreken of niet op elkaar zijn afgestemd, kan dit consumenten doen twijfelen aan de consistentie van de boodschap en de betrouwbaarheid van het merk. Maar ook de nieuwsbrief, de klantenservice en e-mailverkeer zijn allemaal communicatiemiddelen waarin de tone of voice het beoogde doel kan maken of breken.

Om deze uitdagingen van consistente communicatie aan te pakken, biedt een stijlgids een waardevolle oplossing. Deze gids fungeert als het kompas van een merk, waarmee het niet alleen de visuele identiteit, maar ook de tone of voice en boodschap consistent houdt, ongeacht het kanaal of de taal. Laten we eens kijken naar wat een stijlgids precies inhoudt en waarom het essentieel is voor het waarborgen van een coherente merkcommunicatie.

Vaker inspiratie in je mailbox?

Schrijf je gratis in voor onze nieuwsbrief

In style we trust, with guides we must

Stijlgidsen zijn documenten die richtlijnen bieden voor het gebruik van taal, visuele elementen en merkcommunicatie. Ze helpen bij het waarborgen van consistentie in communicatie, zowel binnen verschillende marketingmaterialen als over diverse platforms en kanalen. Een stijlgids bevat doorgaans instructies over de toon, woordkeuze, logo- en kleurgebruik en typografie. Als alle medewerkers binnen een bedrijf deze richtlijnen volgen, zal de communicatie en tone of voice van een bedrijf consistent zijn in alle uitingen. Dit draagt bij aan het onderstrepen van de merkidentiteit, wat essentieel is voor het opbouwen van vertrouwen bij consumenten en het voorkomen van verwarring in een internationale context.

Een goede stijlgids bevat verschillende elementen, waaronder:

Merkidentiteit: Het centraal stellen van de merkwaarden en identiteit draagt bij aan de herkenbaarheid van een merk, wat het consumentenvertrouwen vergroot. De missie, visie en kernwaarden van een bedrijf vormen het uitgangspunt van de stijlgids. Door deze helder in kaart te brengen, creëer je een diepe verbinding tussen de identiteit van jouw bedrijf en jouw werknemers, wat hen zal motiveren vanuit de kernboodschap van het bedrijf te communiceren.
Visuele elementen: Richtlijnen voor logo’s, kleurenpaletten, typografie en beeldgebruik.
Taal en toon: Een stijlgids geeft instructies over de schrijfstijl, woordkeuze en communicatietoon zodat deze past bij de merkidentiteit en de doelgroep én om de merkervaring coherent te houden.
Consistentie: Procedures voor het waarborgen van consistentie in alle communicatiemiddelen.
Toepassing: Voorbeelden helpen te tonen hoe de richtlijnen worden toegepast in verschillende media- en communicatieuitingen.

Door de stijlgids toe te passen op elke uiting en vorm van communicatie, creëer je een manier van communiceren die past bij het bedrijf en daardoor op een natuurlijke manier doorschemert naar je doelgroep. De kernwaarden van een merk worden uitgezet, waardoor deze makkelijker toepasbaar zijn in uitingen en herkenbaar zijn voor consumenten. Zo bevatten onze kernwaarden betrokkenheid, betrouwbaarheid, kwaliteit, creativiteit en plezier en humor (vooral dat laatste doen wij erg ons best voor 😉 ).

Direct een offerte aanvragen?

Binnen twee uren een vrijblijvende offerte

Meer dan 1723
opdrachtgevers
gingen
je voor!

Stijlgidsen: De taal van uniformiteit in een wereld van woorden

Het helder in kaart brengen van de missie en visie van een bedrijf zorgt er, samen met de stijlgids, voor dat communicatie via alle kanalen makkelijker en efficiënter wordt. Daarnaast heeft het een positieve invloed op de manier waarop consumenten een merk ervaren. Het draagt eraan bij dat kernboodschap en de waarden van een merk op dezelfde manier overkomen, zelfs als de woorden en uitdrukkingen moeten worden aangepast om cultureel relevant en begrijpelijk te zijn als een merk internationaal gaat uitbreiden. Het gaat erom dat klanten wereldwijd dezelfde merkervaring krijgen en het merk met dezelfde eigenschappen associëren, ongeacht taalverschillen. Consistentie in de stijlgids helpt ook bij het vermijden van miscommunicatie en versterkt de relatie met de doelgroep.

De vertaling van stijlgidsen wordt dan ook anders benaderd dan vertalingen waarbij een woordelijke vertaling al de spijker op zijn kop slaat, zoals bijvoorbeeld in een handleiding voor een bouwpakket.

Stijlgidsen worden vertaald en aangepast voor verschillende markten en talen door rekening te houden met culturele contexten, lokale gebruiken en taalnuances. Dit omvat:

Taalafstemming: Zorgen voor een vloeiende vertaling die rekening houdt met lokale uitdrukkingen en dialecten.
Culturele relevantie: Aanpassen van voorbeelden en beelden om cultureel gevoelig te zijn en aan te sluiten bij de doelgroep.
Consistentie in branding: De kernwaarden en boodschap van het merk blijven behouden, zelfs als de vorm en toon worden aangepast aan de lokale markt.

“Het helder in kaart brengen van de missie en visie van een bedrijf zorgt er, samen met de stijlgids, voor dat communicatie via alle kanalen makkelijker en efficiënter wordt.”

Ergens in de jungle

Een mooi voorbeeld van een merk dat slaagt om consistent te zijn in de communicatie is Coca Cola. Dit verfrissende drankje is wereldwijd populair en kan je zelfs tegenkomen als je midden in de jungle loopt en een lokale kiosk tegenkomt. Waar je dit merk ook tegenkomt, je herkent het van mijlenver. Ze gebruiken wereldwijd dezelfde kernboodschap en visuele identiteit, maar passen lokale elementen aan om culturele relevantie te behouden. Dit doen ze door campagnes te ontwikkelen die zijn afgestemd op de cultuur en tradities van verschillende markten. Daarnaast vertalen ze niet alleen hun advertenties, maar passen ze ook de visuele elementen en boodschappen aan om te resoneren met de lokale bevolking. Dit doen ze bijvoorbeeld door lokale influencers in hun campagnes te gebruiken, hiermee versterken ze ook de merkauthenticiteit.

Naast het gebruik van stijlgidsen die richtlijnen bieden voor taalgebruik, tone of voice, visuele identiteit en merkwaarden, zijn er meer manieren om consistentie in communicatie te waarborgen en op te vallen in de marketingjungle waar bedrijven vechten om het recht er de sterkste te zijn.

“Waar te wereld je Coca Cola ook tegenkomt, het merk is altijd herkenbaar”

Training: (Online) trainingen dragen eraan bij dat medewerkers en partners goed getraind zijn in het gebruik van de stijlgids en de merkcommunicatie.
Regelmatige Evaluatie: Het regelmatig uitvoeren van audits op marketingmateriaal en communicatie waarborgt de consistentie in uitingen.
Professionele Vertalers: Professionele vertalers kijken verder dan woordelijke vertalingen en houden rekening met culturele aspecten en lokalisatie. Hierdoor blijft de boodschap ook in vreemde talen gewaarborgd.
Feedback Mechanismen: Implementeer feedbacksystemen om te leren van de reacties van klanten en aanpassingen te maken waar nodig.

Het is aan te raden om feedback van klanten te verzamelen en, waar nodig, aanpassingen door te voeren. Door in gesprek te blijven met de consument, kan je als bedrijf vroegtijdig bijstellen als je merkt dat een boodschap niet goed overkomt.

Het belang van consistente communicatie wordt benadrukt als je ziet wat de consequenties kunnen zijn als een bedrijf zijn missie en kernwaarden uit het oog verliest. Zo introduceerde het modemerk Gap in 2010 een nieuw logo dat totaal afweek van hun gevestigde merkidentiteit. Klanten reageerden massaal negatief en Gap keerde na een week terug naar het oude logo. Dit incident illustreert hoe inconsistentie in branding kan leiden tot verwarring bij klanten en een negatieve perceptie van het merk. Consumenten hechten waarde aan een coherente merkidentiteit die hen aanspreekt.

Zelfs bij grote, internationale merken kan het voorkomen dat de communicatie inconsistent is. Vaak ligt dit bij een gebrek aan communicatie; verschillende afdelingen kunnen verschillende boodschappen uitdragen als ze niet op elkaar afgestemd zijn. Daarnaast kunnen snelle veranderingen in strategie bij bedrijven die competitief zijn, verwarrend werken als de communicatie niet wordt bijgewerkt en door alle afdelingen wordt doorgevoerd. Bij multinationals kunnen culturele en taalkundige verschillen binnen verschillende markten leiden tot inconsistente branding. Soms kan de druk om snel te presteren leiden tot beslissingen die niet in lijn zijn met de langetermijnvisie van het merk.

De kracht van 3

Authentieke marketing, unieke uitingen en consistente communicatie. Deze drie vrienden dragen bij aan een sterke merkidentiteit, waardoor je klantvertrouwen wint – zowel op korte als lange termijn. Zo val je op in de eindeloze stroom aan bedrijven die hun plek in de markt willen veroveren. Door een duidelijke samenhangende boodschap te handhaven, begrijpen klanten je merk beter. Dit bevordert een positieve perceptie van je merk en zorgt ervoor dat je boodschap over verschillende markten heen herkenbaar blijft.

We nodigen je uit om de kracht van een stijlgids te omarmen. Neem de tijd om je bestaande stijlgids te herzien of ontwikkel er een from scratch. Hiermee geef je niet alleen je merk een duidelijke identiteit, maar zorg je ook voor een samenhangende boodschap die resonantie vindt bij je internationale doelgroep.

Zeker als de ambities van een merk internationaal zijn, is het belangrijk om ervoor te zorgen dat de missie en visie dezelfde boodschap uitdraagt als in de oorspronkelijke taal, en zoals we hierboven uiteen zetten, komt daar een stuk meer bij kijken dan bij een woordelijke vertaling.

Een professionele vertaler heeft diepgaande kennis van de nuances van de doeltaal, wat resulteert in nauwkeurige en natuurlijke vertalingen en het voorkomen van woorden die in een andere taal nét de plank mis slaan. Ze begrijpen de culturele context en hebben kennis van de lokale waarden en voorkeuren, ook als die niet alleen per taal verschillen maar ook per land. Een professional kan ervoor zorgen dat de merkstem en -identiteit consistent blijven in alle vertalingen, wat essentieel is voor het behoud van vertrouwen en herkenning bij klanten.

In hoeveel talen en landen je de stijlgids ook nodig hebt, het behoud van de merkidentiteit en consistentie in communicatie is in alle versies cruciaal voor het opbouwen van vertrouwen en herkenning bij klanten.