Raak de juiste snaar: zo heeft jouw tekst altijd de juiste tone of voice

Raak de juiste snaar: zo heeft jouw tekst altijd de juiste tone of voice

Herken jij een social post van Netflix ook als de naam van deze streaminggigant er niet bij staat? Of weet jij binnen luttele seconden dat de reclamespot die je kijkt van Coolblue is? Waarschijnlijk wel. Maar hoe krijgen zij dat toch voor elkaar? Met een unieke en herkenbare tone of voice heeft een merk aan een paar woorden genoeg. Niet alleen grote merken investeren in een sterke tone of voice. Iedere marketeer, content creator en copywriter maakt er dankbaar gebruik van. Ook wij zijn dol op onze tone of voice. Maar wat houdt die haast magische term eigenlijk in en hoe kun jij deze voor jou laten werken?

  • Franciska Arends en Marit Darlang
  • 18 oktober 2022
  • 6

    min leestijd

Tone of voice: de vingerafdruk van jouw teksten

Als je een grapje aan het vertellen bent, gebruik je een bepaalde intonatie en timing om te zorgen dat de toehoorders helemaal meegaan in jouw verhaal en (hopelijk) bij het uitspreken van de punchline in lachen uitbarsten. Je spreekt dus met een toon die past bij jouw grap en daardoor aanslaat bij jouw publiek. Een specifieke tone of voice kun jij op diezelfde manier inzetten voor jouw bedrijf of merk. Het is de stijl waarin je schrijft, de stem en persoonlijkheid van jouw brand en de toon waarop je communiceert naar jouw doelgroep. Oftewel: het is dé kans om een streepje voor te krijgen op jouw concurrenten. Want met een unieke tone of voice onderscheid jij jezelf van de rest.

Maar dat is niet het enige voordeel. Als jij jouw tone of voice helder voor ogen hebt, voer je deze gemakkelijk door in al jouw communicatie, dus niet alleen extern maar ook intern. Zorg voor een duidelijke richtlijn die alle content creators binnen jouw bedrijf volgen en al jouw uitingen zijn eenduidig, uniek en netjes op elkaar afgestemd. Zo creëer je herkenbaarheid voor jouw klanten. Daarnaast geef jij met een goede tone of voice jouw bedrijf een menselijk randje. Hierdoor kunnen mensen zich identificeren met jouw merk en voelen ze zich sneller aangetrokken tot jouw bedrijf.

Doe eens gek, wees jezelf!

Een goede tone of voice is dus onmisbaar voor het succes van jouw teksten, bedrijf en merk. Maar hoe ontwikkel je een schrijfstijl die bij jou past en ook nog eens bij jouw doelgroep aansluit? Een intuïtieve eerste stap zou zijn om naar jouw doelgroep te kijken en hun manier van spreken over te nemen. Maar pas op, dit wekt eerder irritatie op dan dat het voor verbondenheid zorgt. Denk maar eens terug aan die docent op de middelbare school die iets te cool probeerde te doen, of aan die schoonzoon die iets te hard zijn best deed om bij de familie te horen. Als je gewoon jezelf bent, kom je oprecht en betrouwbaar over. Dit geldt ook voor jouw tone of voice. Bovendien is het veel makkelijker om vanuit jezelf te schrijven dan je de stijl van iemand anders aan te meten.

Identiteit

Maar wat houdt ‘jezelf zijn’ in dit geval in? En wat betekent dat binnen een bedrijf? Voor het bepalen van jouw identiteit, merkpersoonlijkheid of brand identity bestaan verschillende methoden. In principe wil je het karakter, de eigenschappen en beweegredenen van jouw bedrijf, merk of organisatie in kaart brengen. Hier kun je bijvoorbeeld onderstaand schema voor gebruiken. 

Zet per horizontale lijn een kruisje op de plek waar jouw bedrijf zich ongeveer bevindt. Denk hier niet té diep over na en ga bij twijfel af op je gevoel. Heb je vooral kruisjes aan de linkerkant gezet? Dan ben jij (als bedrijf) dynamisch, innovatief en vooruitstrevend. Bevinden de meeste kruisjes zich aan de rechterkant? Dan passen de eigenschappen zakelijk, professioneel en serieus beter bij jou. In de realiteit zal de uitkomst niet zo zwart-wit zijn, en juist daarom vormt dit spectrum een handige tool. Als je in het midden eindigt, betekent dit bijvoorbeeld dat jouw tone of voice niet zo uitgesproken hoeft te zijn.

Persona

Het is dus belangrijk om vanuit jezelf te schrijven, maar daarbij is het niet de bedoeling om jouw doelgroep helemaal uit het oog te verliezen. Het uiteindelijke doel is natuurlijk het bereiken en overtuigen van jouw doelgroep. Het ontwikkelen van een persona is een goede manier om gericht en persoonlijk te schrijven. Geef jouw persona een naam, bedenk hoe hun leven eruit ziet, waar ze wonen, welke hobby’s ze hebben en wat ze willen bereiken. Je ziet dan een specifiek persoon voor je in plaats van een anonieme groep mensen. Door jouw content op deze persona af te stemmen, voelen alle mensen in die doelgroep zich aangesproken.

Een duidelijk gedefinieerde identiteit en persona zullen jou een heel eind op weg helpen bij het vinden van jouw tone of voice. Maar denk bij het opstellen van jouw teksten ook aan factoren als tekstdoel en medium. Want wil jij jouw lezer alleen informeren of juist overtuigen? En wordt jouw tekst op social media geplaatst of gebruikt voor een reclamespot? Stuk voor stuk elementen die invloed hebben op de lengte van de zinnen, de woorden die je kiest en de opbouw van je verhaal. Maar wel allemaal binnen jouw tone of voice.

Direct een offerte aanvragen?

Binnen twee uren een vrijblijvende offerte

Meer dan 1723
opdrachtgevers
gingen
je voor!

Het Vertaalcollectief zorgt voor een goede punchline in alle talen

Stel, jouw zorgvuldig opgestelde tone of voice doet zijn werk en is een groot succes. Zo groot dat je besluit om met jouw bedrijf of merk ook in het buitenland jouw geluk te beproeven. Hoe zorg je dan dat jouw tone of voice behouden blijft bij het vertalen van jouw teksten? En kun je eigenlijk wel precies dezelfde tone of voice gebruiken in een ander land?

Bedenk dat jouw doelgroep per land flink kan verschillen. Jouw bedrijf en identiteit blijven waarschijnlijk in grote lijnen hetzelfde, maar de manier van aanspreken, het type humor en het soort taalgebruik moeten aangepast worden aan een nieuwe persona.

Het Vertaalcollectief weet als geen ander jouw tone of voice op een creatieve manier mee te nemen naar een andere taal. Onze native speakers voelen haarfijn aan welke grapjes, woorden en stijl wel of niet goed zullen vallen bij de doelgroep van hun taal en specialisatie. Daarnaast halen wij al onze creativiteit uit de kast om toch zoveel mogelijk van jouw oorspronkelijke tone of voice te bewaren in de vertaling, zodat jij ook in het buitenland gewoon jezelf kunt zijn en helemaal achter jouw bedrijf of merk kunt staan!

Vaker inspiratie in je mailbox?

Schrijf je gratis in voor onze nieuwsbrief