De kracht van woorden - weet jij hoe je jouw lezer overtuigt?

De kracht van woorden - weet jij hoe je jouw lezer overtuigt?

Woorden zijn ontzettend krachtig, krachtiger dan we ons vaak realiseren. Ze vertellen een verhaal, kunnen emoties oproepen en je kunt ze zelfs inzetten bij de verkoop van jouw product of dienst. Ten minste, als je de juiste woorden weet te gebruiken. Maar niet alleen met woorden leid jij jouw potentiële koper naar jouw webshop, een duidelijke tekststructuur is net zo belangrijk. Giet daar vervolgens nog een sausje van neuromarketing overheen en je leidt je klanten vanuit jouw webshop regelrecht naar de afrekenknop van het winkelmandje. Hoe je dit voor elkaar krijgt? Wij vertellen er alles over in onze nieuwste blog.

  • Franciska Arends en Marit Darlang
  • 18 oktober 2022
  • 6

    min leestijd

Van lezers naar betalende klanten – welke woorden helpen jou?

Zoals we net al schreven, zijn woorden van onschatbare waarde. Ze hebben de kracht om ons te inspireren, motiveren en te overtuigen. Of je nu praat met vrienden, je geliefde, collega’s of een vreemde die je toevallig treft bij de bushalte, de woorden die we gebruiken zijn van onschatbare waarde. Daarom is het voor ondernemers essentieel om te begrijpen hoe je woorden kunt inzetten om van jouw lezers betalende klanten te maken. Een sterke tekst schrijven kost tijd, geld en moeite, dus wil je dat het jou aan het einde van de rit ook geld oplevert. 

Succes-gegarandeerd-woorden

Maar welke woorden zorgen gegarandeerd voor succes? Er zijn talloze woorden die je kunt gebruiken om jouw boodschap kracht bij te zetten, maar van een aantal is bewezen dat ze écht effect hebben op het brein van jouw lezer. We zetten er vijf voor je op een rijtje:

  • Stel (je voor) dat: Hiermee schets je een oplossing of doel voor jouw lezer. ‘Stel je voor dat je met jouw website elke dag nieuwe klanten aantrekt.’ Je laat jouw klant zien wat het resultaat is als hij of zij jouw product of dienst gebruikt.
  • Jij in plaats van wij: Door te schrijven in de jij-vorm, leg je de focus op de lezer in plaats van op jezelf. De lezer wil weten wat het hem of haar oplevert als ze met jou in zee gaan en hoe jij het probleem dat zij hebben voor ze kunt oplossen. Dus onthoud: de lezer staat in het middelpunt. Jij mag shinen als jouw lezer een betalende klant is geworden die blij is met jouw product of dienst.
  • Omdat: dit is het meest overtuigende woord uit het hele rijtje – en misschien wel in de hele Nederlandse taal. ‘Omdat’ zorgt voor verduidelijking en meer impact. Een mooi voorbeeld hiervan is de volgende zin: “Wij werken efficiënt”. Het is natuurlijk top om te weten dat zij goed met hun tijd omgaan, maar wat heb jij eraan? Veel beter is: “Wij werken efficiënt, omdat we het belangrijk vinden dat onze klanten zo snel mogelijk verder kunnen.” Zie je? Veel duidelijker! Er is zelfs onderzoek gedaan naar het woord ‘omdat’. Je leest het hier.
  • Gratis: Of je nou een echte Hollander bent of niet, we zijn allemaal dol op ‘gratis’. En nu horen we je denken: ‘Waarom zou ik iets gratis weggeven?’. Maar het is eigenlijk heel slim, kijk maar naar grote spelers zoals Netflix. Wat zij vaak doen is het volgende: “Neem nu een abonnement en krijg de eerste maand van ons cadeau!”. In die ene maand ontdek jij alle voordelen van zo’n streamingdienst, waardoor jij jouw abonnement hoogstwaarschijnlijk behoudt. Door jou één maand cadeau te doen, hebben zij er een betalende klant – voor een veel langere periode – bij. Kleine investering, groot resultaat.
  • Populair: De mens is van nature een kuddedier. Als jij kan laten zien dat er al honderden mensen gebruik hebben gemaakt van dat fantastische e-book of die geweldige cursus die je aanbiedt, is jouw lezer sneller geneigd om tot koop over te gaan. Want als zoveel mensen enthousiast zijn, dan moet het wel goed zijn toch? Dit geldt ook voor woorden als ‘bestseller’ of ‘meest gekocht’. 

Framing en nudging: help je lezers subtiel naar jouw webshop

Naast het kiezen van de juiste woorden en het creëren van een duidelijke tekststructuur, is er nog een manier – of eigenlijk zijn het twee manieren – om jouw lezers te overtuigen dat ze toch echt bij jou moeten kopen: framing en nudging, twee technieken die binnen de neuromarketing worden gebruikt om mensen te stimuleren de juiste keuze te maken. Door de juiste sensorische én taalkundige prikkels kun je jouw (potentiële) klanten namelijk in een bepaalde richting sturen.

Nudging

Door nudging in te zetten, help je je lezers op een subtiele manier bij het maken van de juiste keuze – in dit geval de keuze om bij jou te kopen. Dit doe je door een van de keuzes extra uit te lichten, zonder dat andere keuzes uit het zicht worden gehouden. Wat je doet is de ene keuze simpelweg aantrekkelijker maken dan de andere. Een ontzettend leuk voorbeeld hiervan is Holle Bolle Gijs uit de Efteling. Je zou namelijk je afval in de bosjes kunnen gooien, maar het is veel leuker om het in Holle Bolle Gijs te gooien – al is het maar voor de ‘dankjewel’ die je na afloop krijgt. Een ander bekend voorbeeld van nudging is de korting die je ontvangt in een webshop nádat je je e-mailadres achter hebt gelaten: ‘Ontvang nu 10% korting als je je aanmeldt voor onze nieuwsbrief’. Je hoeft het niet te doen, maar die 10% korting is altijd lekker. 

Framing

Geef jij jouw klant of lezer met behulp van nudging enkel een – opgesmukte – keuze, bij framing ga je een stuk verder in het beïnvloeden van het keuzeproces van jouw lezer. Bij framing wordt de lezer of klant beïnvloed, zonder dat ze het zelf doorhebben. Sterker nog, diegene is ervan overtuigd dat zij daadwerkelijk zelf de keuze hebben gemaakt. 

Wat je doet is je geeft de klant geen keuze, maar laat alleen de keuze zien waarvan jij wil dat zij maken. Zoals het plaatje hieronder laat zien, zijn de beide bekers yoghurt precies hetzelfde. Het is alleen de tekst over het vetgehalte van de yoghurt die aangepast is. Beide keren klopt de tekst, maar de rechter wekt de illusie dat deze gezonder is dan de linker. Een ander voorbeeld van framing zien we vaak terug op pakken weidemelk of -yoghurt. Hierop staat dat de koeien ten minste 120 dagen per jaar buiten in de wei moeten staan, anders mag je het geen weidemelk noemen. Maar dit betekent nog steeds dat diezelfde koe 245 dagen per jaar binnen op stal mag staan. Klinkt een stuk minder aantrekkelijk, vind je niet?

Direct een offerte aanvragen?

Binnen twee uren een vrijblijvende offerte

Meer dan 1723
opdrachtgevers
gingen
je voor!

Het Vertaalcollectief scoort met elk woord

Verkopen met woorden – het kan echt! En na het lezen van deze blog ben jij al een heel eind op weg naar die stijgende verkoopcijfers! Je weet welke woorden je moet gebruiken en hoe je je tekst moet opbouwen. Top het geheel af met nog wat neuromarketing-sprinkels en je leidt je klant zo naar jouw webshop. 

Mocht je toch zelf nog een helpende hand nodig hebben, dan staan de taalprofessionals van Het Vertaalcollectief te trappelen om voor jou aan de slag te gaan. 

Vaker inspiratie in je mailbox?

Schrijf je gratis in voor onze nieuwsbrief