HTML-opmaak: de make-up van je webshop
HTML staat voor Hyper Text Markup Language, de opmaaktaal die wordt gebruikt voor het schrijven van webpagina’s. Het is de code achter een tekst die ervoor zorgt dat jouw webshop eruit ziet zoals hij eruit ziet. Je kunt je voorstellen wat er gebeurt als er tijdens het vertalen van je webshop iets verandert in die HTML-opmaak. Er hoeft maar één tag overschreven te worden en de gehele stijl ligt overhoop. Dat is het laatste wat je wilt, want een consistente opmaak van jouw webshop helpt om de branding en visuele identiteit van jouw merk te behouden. Daarnaast vind jij jouw webshop ook heel erg mooi, dus je moet er niet aan denken dat één of andere buitenstaander daar iets aan verandert.
HTML: het belangrijkste stukje tekst dat niet vertaald moet worden
“Maar een vertaler vertaalt toch helemaal geen HTML? Zij vertalen enkel de tekst van mijn webshop”. Vertalers zijn inderdaad echte taalfanaten. Maar ook zij krijgen zo nu en dan technische exportbestanden aangeleverd waarbij de tekst vertaald moet worden, maar alle HTML-code onvertaald overgenomen moet worden in het uiteindelijke bestand. Anders kun jij hem vervolgens niet meer in je CMS (content management systeem) laden.
Om zo’n bestand goed te kunnen vertalen, moet deze dus eerst ‘opgeschoond’ worden. De technische wonders van het vertaalbureau bereiden het document voor door middel van ‘regex’ (Regular Expression). Hiermee wordt de inhoud van het bestand dusdanig bewerkt dat CAT-tools zoals Matecat of SDL Trados Studio het kunnen lezen. Nadat het document vertaald is, gaat het weer terug naar de technische experts, zodat zij het bestand weer in het oude formaat terug kunnen zetten – en jij het weer in je CMS kunt laden.