Klant in de schijnwerpers: interview met Leolux

Klant in de schijnwerpers: interview met Leolux

In deze reeks Verdiepende Verhalen heb jij jezelf volledig kunnen onderdompelen in de wereld die schuilgaat achter het vertalen van webshops en e-commerce websites. Na de flinke lading tips & tricks en informatie over kostenplaatjes, vertaalgeheugens, technologische toepassingen en andere relevante zaken, geven we je graag een voorbeeld uit de praktijk. Voor dit eerste interview gaf Antal Nemeth van Leolux graag een uurtje van de drukke werkweek op. Wil jij weten voor welke uitdagingen zij staan en hoe zij het vertaalproces aangaan? Lees dan snel het laatste verhaal van deze reeks en maak kennis met Leolux!

  • Franciska Arends en Marit Darlang
  • 15 december 2022
  • 7

    min leestijd

Hi Antal! Leuk dat jullie willen meewerken aan dit interview. Zou je om te beginnen iets over Leolux willen vertellen?

Leolux is een familiebedrijf dat in 1934 werd opgericht in Venlo. In die vroege jaren produceerde ons bedrijf, dat toen nog de Zuid-Nederlandse Clubmeubelfabriek heette, “klassieke” clubmeubelen. Kort na de Tweede Wereldoorlog werd de ZNC gekocht door de broers Jan en Ton Sanders (de eerste generatie). Zij besloten eigentijdse designmeubelen te gaan maken, naar voorbeeld van de Scandinavische en Italiaanse fabrikanten. Inmiddels werken er bij de Leolux Furniture Group (LFG) zo’n 450 medewerkers, het grootste deel in onze fabriek in Venlo. In het Hongaarse Szolnok werken een kleine 100 mensen. Daar wordt voornamelijk stikwerk verzorgd, waarvoor in de regio Venlo niet meer voldoende vakmensen te vinden zijn.

LFG ontwikkelt en produceert drie hoogwaardige collecties voor consumenten (Leolux, Pode en Évidence) en een collectie voor de projectmarkt (Leolux LX). Alle meubelen worden op bestelling geproduceerd en de producten gaan de hele wereld over. Ze zijn ontworpen door internationale freelance designers. De artistieke leiding is in handen van Studio Truly Truly (voor het merk Leolux) en Studio Roderick Vos (voor Pode). Zij bepalen de visuele uitstraling: van collectie en website tot catalogi en beurspresentaties.

Consumenten, wooninrichters en (interieur)architecten: iedereen is welkom in het nieuwe Leolux Experience Center. Het ligt pal aan de A2 in Breukelen en werd in oktober 2022 geopend. Hier helpen adviseurs bij het maken van keuzes en zijn talloze verhalen over de oorsprong en de visie van Leolux te vinden. 

Voor welke doeleinden gebruiken jullie vertalingen bij Leolux? En naar welke talen worden deze teksten vertaald?

Vanwege de internationale focus is de kwaliteit van de vertalingen voor Leolux van groot belang. Productteksten en achtergrondverhalen worden ingezet voor catalogi en websites van alle LFG-merken, maar bijvoorbeeld ook voor uitnodigingen voor internationale beurzen. Deze teksten worden – net als de persberichten van Leolux en Pode – vertaald naar het Duits, Frans en Engels. Enkele teksten voor interne communicatie worden daarnaast vertaald naar het Hongaars. We vinden consequent en juist gebruik van terminologie (‘meubeldesign-jargon’) ontzettend belangrijk en werken daarom samen met een vast vertaalteam. Dat is ook de beste manier om vertalingen consistent te houden.

Waar zouden jullie als bedrijf over 5 jaar willen staan? En wat zijn jullie doelen voor de toekomst?

Wij zien goede kansen op bestaande en nieuwe markten. Tot enkele jaren geleden produceerden we alleen het premiummerk Leolux. Inmiddels zijn er drie hoogwaardige merken bijgekomen, elk met een eigen doelgroep. Door onze multi-brandstrategie spreken we steeds meer consumenten aan, in steeds meer landen. Onze projectspecialisten van Leolux LX zijn nu enkele jaren bezig om onze plek op de markt te veroveren. Daar zien we groei.

Onze gloednieuwe showroom, het Leolux Experience Center in Breukelen, toont niet alleen de Leolux-collectie, maar al onze merken. Daarmee komen ook de andere drie merken fraai in beeld bij de consument en professionele inrichters. We zijn er zeker van dat het vergroten van de zichtbaarheid de komende tijd tot een mooie groei kan leiden. 

Stabiliteit is voor het familiebedrijf Leolux heel belangrijk. We voelen een grote verantwoordelijkheid voor al die mensen die bij en met ons werken. Ook volgende generaties moeten bij Leolux aan de slag kunnen. De langetermijnvisie is voor ons familiebedrijf dan ook absoluut leidend.

Wat is jullie doelgroep/tone-of-voice?

Feitelijk is onze klant de interieurspecialist (en bij Leolux LX vaak de interieurarchitect). Daarmee communiceren we op zakelijke, maar amicale toon. We beschouwen deze mensen als “vrienden” van Leolux.

Het overgrote deel van de communicatie is echter rechtstreeks gericht aan de consument. Als modern “designbedrijf” spreken we heldere taal, vriendelijk en klantgericht, maar met kleine verschillen per merk:

  • Voor het hoofdmerk Leolux richten we ons op mensen vanaf 45 jaar. We spreken de consument aan in eigentijds taalgebruik, maar we kiezen er wel voor om ze te tutoyeren.
  • De tone-of-voice voor Pode is jeugdiger, passend bij de doelgroep vanaf een jaar of 30/35. De stijl is hier wat frivoler.
  • Aan de andere kant van het spectrum hebben we de consument voor Évidence. Hiervoor schrijven we behoudender, we tutoyeren niet. We richten ons namelijk op de klant vanaf een jaar of 60.

Welke voordelen hebben
e-commercebedrijven ten opzichte van traditionele winkels?

Voor Leolux speelt de traditionele winkel nog steeds een enorm belangrijke rol. De advieskracht van de interieurspecialist is onmisbaar bij de aanschaf van hoogwaardige, kostbare producten. Elk meubel wordt op bestelling geproduceerd en dat biedt eindeloos veel opties voor de klant, denk aan materialen, kleuren en comfortopties.

Uiteraard maken ook wij gebruik van online tools. In onze online marketing en advertising, maar bijvoorbeeld ook in de vorm van een online configurator waarmee de consument elke denkbare variant van zijn favoriete meubel zichtbaar kan maken. Je kunt je vast voorstellen, met werkelijk oneindig veel opties, hoe belangrijk het dan is om de keuzes te kunnen visualiseren. De meeste mensen durven niet zomaar voor een compleet andere kleur of een ander materiaal te kiezen als ze hun favoriete bank in de winkel enkel in zwart leer zien staan.

Welke tips heb je om klanten betrokken te houden en te zorgen voor terugkerende klanten?

Een nieuwe bank koop je natuurlijk niet elk jaar. De uitdaging is dus om op de beslissende momenten top-of-mind te zijn bij de potentiële klant. In feite begint alles met kwaliteit, een goed en betrouwbaar product. Maar je kunt meer doen. Wij vinden het bijvoorbeeld belangrijk om steeds te blijven vernieuwen, te blijven verrassen, met een nieuw design, een eigentijdse uitstraling en nieuwe samenwerkingen. En we zijn zichtbaar: in de pers, in ons nieuwe Experience Center en bij de woonspecialist. Zo zorgen we dat Leolux voor elke generatie een optie is, wanneer het tijd is voor nieuwe meubelen.

Daarnaast willen we zo toegankelijk mogelijk zijn: je kunt met vragen niet alleen terecht bij de dealer, maar ook rechtstreeks bij ons. De deuren van ons Experience Center in Breukelen zijn zes dagen per week geopend. We helpen je verder met online tools en een goede online bereikbaarheid en wie met eigen ogen wil zien hoe onze vakmensen werken aan hoogwaardige designproducten kan een rondleiding door de fabriek in Venlo boeken.

Wat voor inspiratie haal je uit je werk bij Leolux?

Het is mijn rol om de verhalen over Leolux, de producten en de achtergronden, te vertellen. Via gesprekken met journalisten, maar vaak ook in geschreven teksten. Samen met mijn collega’s van de afdeling marketing brengen we al die verhalen voor het voetlicht, vaak ook op een zeer visuele manier. En dat verveelt nooit. Het beschrijven van nieuwe designs is steeds weer een ontdekkingsreis, zelfs als je er al honderden gezien hebt, want elk ontwerp heeft zijn eigen unieke details. Leolux is bovendien een fantastisch bedrijf om in rond te lopen. Er is niets mooier dan tijdens een rondleiding te laten zien hoe mijn collega’s de mooiste producten maken, met een combinatie van hightech en vooral ook veel ambachtelijk vakmanschap. Zeker als je je realiseert dat die producten straks de hele wereld over gaan.

Wil jij net als Leolux jouw webshop professioneel laten vertalen? Het Vertaalcollectief helpt je graag! Klik hier om contact met ons op te nemen of een gratis offerte aan te vragen.

Vaker inspiratie in je mailbox?

Schrijf je gratis in voor onze nieuwsbrief