SEO-vertalingen: de basis voor het internationale succes van jouw webshop

SEO-vertalingen: de basis voor het internationale succes van jouw webshop

Hoe spreek jij het eigenlijk uit? Zeg je “See-jo” of toch “ES-IE-OOH”, lekker op z’n Engels? Hoe je het ook zegt, je kunt in ieder geval niet meer om SEO heen. Maar dat weet jij natuurlijk al lang, want jouw zoekwoorden zijn perfect afgestemd op je doelgroep en uiterst precies verdeeld over je content – niet te veel maar zéker niet te weinig. Je maakt keurig gebruik van koppen en tussenkoppen (ook hier weer netjes mét zoekwoorden) en alle meta descriptions zijn tot op de letter nauwkeurig ingevuld. Ome Google krijgt jou niet gek! Het buitenland lonkt, dus het is een kwestie van ‘even snel je webshop laten vertalen’ en klaar is Kees – of Hermann, als je de Duitse markt wil veroveren – of komt er toch meer kijken bij het internationale succes van jouw webshop?

  • Franciska Arends en Marit Darlang
  • 18 oktober 2022
  • 6

    min leestijd

SEO-vertalingen: de beste vriend van elke zoekmachine

Langzaamaan bereik je die o zo gewilde plek op één van de eerste tien posities binnen de zoekresultaten van de bekende zoekmachines. Je bent – bijna – net zo goed in het SEO-spelletje als het van oorsprong Nederlandse bedrijf Booking.com die SEO binnen no time uitgespeeld had. Maar, dat je SEO-strategie het zo goed doet in ons kikkerlandje betekent niet dat deze klakkeloos doorgevoerd kan worden tot ver over onze landsgrenzen. Waarin verschilt het vertalen van SEO-teksten dan met het vertalen van ‘gewone’ webteksten? Minder dan je denkt, want een webshop (of eigenlijk elke commerciële tekst) wordt niet zomaar vertaald, deze wordt aangepast aan je nieuwe doelgroep. Met andere woorden: de tekst wordt gelokaliseerd, en datzelfde geldt voor jouw SEO-teksten. Deze teksten zijn geoptimaliseerd voor zoekmachines. Als je die gaat vertalen, moet de tekst dus zo aangepast worden dat hij óók in de vreemde taal nog steeds zoekmachine-vriendelijk is. Vandaar dat het vertalen van SEO-teksten kostbaarder is dan het vertalen van ‘reguliere’ teksten. Maar, de investering in goede SEO-vertalingen betaalt zich vrijwel altijd terug. Wat, met een beetje ‘pech’ moet je een extra spaarrekening openen omdat je té veel omzet draait. 

Zoekwoorden – de startbaan voor het vertalen van je webshop

Om jouw webshop die vliegende start in het buitenlandse luchtruim te geven, moet je – zoals je ook voor de Nederlandse markt hebt gedaan – je SEO-strategie aanpassen aan je nieuwe doelgroep. Zo’n strategie valt of staat ook voor je meertalige content met een zoekwoordenonderzoek. Dus voordat je je SEO-teksten gaat vertalen, pak je eerst je zoekwoordenlijst erbij en zoek je goede Nederlandse synoniemen voor al je zoektermen. Kies de termen die het beste aansluiten bij jouw product en vertaal deze naar de gewenste taal – ook hiervoor kun je gerust meerdere synoniemen kiezen per term, dat maakt het proces alleen maar makkelijker. Want nadat je al je termen vertaald hebt, is het belangrijk om te checken welke zoekwoorden het hoogste zoekvolume hebben in het land van jouw doelgroep. Kijk daarvoor ook welke woorden jouw concurrenten veel gebruiken, want commerciële zoekwoorden converteren nu eenmaal een stuk beter. En dat is wat je wilt, want hoe hoger het zoekvolume, hoe hoger jij uiteindelijk scoort in Google. 

Breekt het zweet je al uit? Hoeft echt niet, handige tools zoals Google Analytics, KWFinder of Semrush doen het meeste werk voor je. Zo hoef jij alleen nog maar een oogje in het zeil te houden. 

Vertalen van je webshop mét oog voor SEO

Pff… wat een werk, is dat het allemaal wel waard? Absoluut! Want een goede SEO-vertaling is voor jouw webshop hetzelfde als precies op het goede moment de virtuele wachtrij binnen stappen voor dat ene must-see concert – waardoor jij dus als één van de eersten direct kaartjes kunt kopen. Je had uiteindelijk – met een beetje geluk – vast ook wel via Ticketswap kaartjes kunnen bemachtigen, maar dit is veel minder stress en een betere investering! Datzelfde geldt ook voor je webshop: uiteindelijk ga je ook zonder een SEO-strategie ongetwijfeld verkopen in het buitenland, maar effectieve SEO-vertalingen maken dit écht een stuk makkelijker. Om dit succes te behalen, hebben we de voordelen van het vertalen van je webshop mét oog voor SEO voor je op een rijtje gezet:

  • Betere rankings: Door goede SEO-vertalingen is de content van jouw webshop geoptimaliseerd voor zoekmachines in de taal naar keuze. Hierdoor eindig je hoger in de ranking, en we weten inmiddels: hogere ranking = betere vindbaarheid = meer bezoekers = meer omzet, en dus die extra spaarrekening.
  • Geweldige gebruikerservaring: Door je klanten een goed vertaalde webshop aan te bieden, maak je het ze super makkelijk om door jouw webshop te navigeren. Ze zien direct wat er bij je te halen valt. Hierdoor blijven ze langer ‘hangen’ en daar wordt het zoekmachine-algoritme ook weer blij van. Win-win!
  • Groeiende omzet: Dit is een beetje een schot voor open doel, maar we benoemen hem toch; SEO-vertalingen zorgen voor een hogere positie in Google, waardoor je meer bezoekers aantrekt en jij dus zit met die groeiende omzet.
  • Glanzende reputatie: Meer naamsbekendheid, een groeiende reputatie en een groeiende omzet. Is toch prachtig wat je er allemaal voor terugkrijgt als je je teksten SEO-proof laat vertalen.
  • Budgetvriendelijke marketing: Investeren in SEO-vertalingen is een heel fijne manier van marketing, omdat het je vrijwel niets kost. Door je webshop te vertalen mét oog voor SEO, doet de zoekmachine het zware werk voor je en hoef jij dus niet te investeren in dure marketingcampagnes. Tenzij je kiest voor SEA, maar daar komen we een andere keer op terug. 

Direct een offerte aanvragen?

Binnen twee uren een vrijblijvende offerte

Meer dan 1723
opdrachtgevers
gingen
je voor!

SEO-vertalingen – hebben we je overtuigd?

Het lijkt inderdaad een hoop werk, SEO-vertalingen, maar hopelijk hebben we je overtuigd van de noodzaak van goede webshop vertalingen en de daarbij behorende goed vertaalde SEO-teksten. Bij Het Vertaalcollectief gaan we graag de strijd aan met het zoekmachine-algoritme om jouw webshop de beste start te geven in de grote internationale online wereld. Onze creatieve vertalers zijn niet snel bang en geven zich ook niet zomaar gewonnen. Dus laat ons het zware werk doen, dan kun jij je bezighouden met het openen van die extra spaarrekening.

In onze volgende blog duiken we dieper in de wereld van SEO-zoekwoorden en hoe een glossary je hierbij kan helpen.

Vaker inspiratie in je mailbox?

Schrijf je gratis in voor onze nieuwsbrief