SEO-vertalingen: de beste vriend van elke zoekmachine
Langzaamaan bereik je die o zo gewilde plek op één van de eerste tien posities binnen de zoekresultaten van de bekende zoekmachines. Je bent – bijna – net zo goed in het SEO-spelletje als het van oorsprong Nederlandse bedrijf Booking.com die SEO binnen no time uitgespeeld had. Maar, dat je SEO-strategie het zo goed doet in ons kikkerlandje betekent niet dat deze klakkeloos doorgevoerd kan worden tot ver over onze landsgrenzen. Waarin verschilt het vertalen van SEO-teksten dan met het vertalen van ‘gewone’ webteksten? Minder dan je denkt, want een webshop (of eigenlijk elke commerciële tekst) wordt niet zomaar vertaald, deze wordt aangepast aan je nieuwe doelgroep. Met andere woorden: de tekst wordt gelokaliseerd, en datzelfde geldt voor jouw SEO-teksten. Deze teksten zijn geoptimaliseerd voor zoekmachines. Als je die gaat vertalen, moet de tekst dus zo aangepast worden dat hij óók in de vreemde taal nog steeds zoekmachine-vriendelijk is. Vandaar dat het vertalen van SEO-teksten kostbaarder is dan het vertalen van ‘reguliere’ teksten. Maar, de investering in goede SEO-vertalingen betaalt zich vrijwel altijd terug. Wat, met een beetje ‘pech’ moet je een extra spaarrekening openen omdat je té veel omzet draait.
Zoekwoorden – de startbaan voor het vertalen van je webshop
Om jouw webshop die vliegende start in het buitenlandse luchtruim te geven, moet je – zoals je ook voor de Nederlandse markt hebt gedaan – je SEO-strategie aanpassen aan je nieuwe doelgroep. Zo’n strategie valt of staat ook voor je meertalige content met een zoekwoordenonderzoek. Dus voordat je je SEO-teksten gaat vertalen, pak je eerst je zoekwoordenlijst erbij en zoek je goede Nederlandse synoniemen voor al je zoektermen. Kies de termen die het beste aansluiten bij jouw product en vertaal deze naar de gewenste taal – ook hiervoor kun je gerust meerdere synoniemen kiezen per term, dat maakt het proces alleen maar makkelijker. Want nadat je al je termen vertaald hebt, is het belangrijk om te checken welke zoekwoorden het hoogste zoekvolume hebben in het land van jouw doelgroep. Kijk daarvoor ook welke woorden jouw concurrenten veel gebruiken, want commerciële zoekwoorden converteren nu eenmaal een stuk beter. En dat is wat je wilt, want hoe hoger het zoekvolume, hoe hoger jij uiteindelijk scoort in Google.
Breekt het zweet je al uit? Hoeft echt niet, handige tools zoals Google Analytics, KWFinder of Semrush doen het meeste werk voor je. Zo hoef jij alleen nog maar een oogje in het zeil te houden.