Taal als perspectief op de wereld

Taal als perspectief op de wereld

“Taal is een machtig wapen waarmee we mensen kapot kunnen maken, dus dat is wat ik nu ga doen!” Met deze woorden opende tv-maker en comedian Maxim Hartman ooit eens een van onze taalevenementen. Hoewel het als grap bedoeld was, schuilt er waarheid in zijn uitspraak. De Franse filosoof Michel Foucault beschreef het in zijn boek “De woorden en de dingen”: taal is macht. Als marketeer of creatieveling is het daarom essentieel om te begrijpen wat taal kan doen in dienst van jouw verhaal en hoe mensen jouw tekst verschillend kunnen interpreteren. Taal kleurt ons perspectief op de wereld en heeft de kracht om associaties op te roepen die ons gedrag en onze keuzes beïnvloeden.

  • Franciska Arends en Marit Darlang
  • 18 oktober 2022
  • 6

    min leestijd

Kofferbak vol kennis

Taal is dus meer dan slechts een verzameling woorden. Het is een krachtig instrument dat diep verweven is met onze culturele bagage en ervaringen. Wanneer we communiceren, doen we dat niet alleen met woorden, maar ook met de waarden, overtuigingen en tradities die kenmerkend zijn voor onze cultuur. Door jouw eigen culturele perspectief te laten doorklinken in je content, creëer je een unieke stem en tone of voice. In een van onze eerdere blogs hebben we al uitgebreid geschreven over het belang van deze twee aspecten voor jouw tekst.

Je kunt jouw culturele bagage op verschillende manieren verwerken in je content. Denk bijvoorbeeld aan het gebruik van specifieke uitdrukkingen, spreekwoorden of gezegden die typerend zijn voor jouw cultuur. Zoals bijvoorbeeld het Engelse ‘when pigs fly’ om onwaarschijnlijkheid uit te drukken, of ‘met de Franse slag’ om slordigheid aan te duiden in het Nederlands. Daarnaast kun je ook persoonlijke ervaringen, verhalen en anekdotes delen die inzicht bieden in jouw culturele achtergrond. Misschien heb je veel geleerd over de Aziatische cultuur tijdens een jaar backpacken, of heb je waardevolle kennis opgedaan over de Spaanse cultuur door familieleden die daar wonen. Je kunt de kennis over de andere cultuur in jouw eigen perspectief plaatsen, omdat je met jouw Nederlandse/Duitse/Engelse ogen hebt mogen proeven van de andere cultuur. 

Het verwerken van jouw culturele bagage als perspectief bij het schrijven van content is van onschatbare waarde om een diepere verbinding met jouw doelgroep tot stand te brengen. Het biedt een uniek perspectief, bevordert begrip en draagt bij aan een inclusieve communicatie. Door deze taalnuances te omarmen en te integreren in je communicatie, toon je waardering en begrip voor de taal en cultuur van je doelgroep. Dit versterkt de band en zorgt ervoor dat je boodschap effectiever wordt ontvangen.

Het één kan niet zonder het ander

Naast taal en culturele kennis krijg je vroeg of laat tijdens het vertalen van teksten te maken met onvertaalbare begrippen – begrippen die specifiek bij een cultuur horen, maar waar in een andere taal geen vaste term voor bestaat. Neem bijvoorbeeld het Deense begrip ‘hygge’, dat de kunst van gezelligheid en het genieten van het moment vertegenwoordigt. Door zulke onvertaalbare woorden te delen in je content, laat je niet alleen zien dat je weet waar je het over hebt, je wekt ook verwondering en nieuwsgierigheid op bij je doelgroep, waardoor ze meer willen leren over andere culturen en perspectieven. Een vergelijkbaar voorbeeld zijn de ‘100 woorden voor sneeuw‘ van de Inuit, die de verschillende nuances van sneeuw beschrijven en laten zien hoe taal verbonden is met de leefomgeving.

Daarnaast spelen ook verschillen in taalgebruik en uitdrukkingen een belangrijke rol bij het opbouwen van een merkimago en het versterken van de merkidentiteit. Elk land en elke cultuur heeft zijn eigen taalgebruik en woordspelingen die uniek zijn. Door deze lokale elementen te gebruiken in je content, creëer je een sterke band met de doelgroep en verankert jouw merk zich in hun dagelijkse leven. 

Direct een offerte aanvragen?

Binnen twee uren een vrijblijvende offerte

Meer dan 1723
opdrachtgevers
gingen
je voor!

Framing: overtuig anderen van jouw perspectief

Een voorbeeld van hoe taal ons perspectief op de wereld kleurt, is het gebruik van positieve en negatieve framing. Door bepaalde woorden of zinnen te gebruiken, kun je de perceptie van een product of dienst beïnvloeden. Laten we een gezonde smoothie als voorbeeld nemen. Je kunt ervoor kiezen om de nadruk te leggen op de gezonde ingrediënten, de energie die je ervan krijgt – want, super veel vitamines! – of de voordelen voor je lichaam, zoals mooier haar of een rustigere huid en misschien zelfs wat gewichtsverlies. Dit creëert een positieve associatie en motiveert mensen om het product te proberen. Aan de andere kant kun je ook juist de negatieve gevolgen van het niet drinken van de smoothie benadrukken, zoals vermoeidheid, dof haar, grauwe huid of misschien zelfs gewichtstoename, omdat je in plaats van die gezonde smoothie een cheeseburger naar binnen werkte. Dit creëert een gevoel van urgentie en de behoefte aan een oplossing, waardoor mensen geneigd zijn om de smoothie te proberen. Taal kan dus een bepalende rol spelen in hoe we een product of dienst waarnemen en ervaren.

Vaker inspiratie in je mailbox?

Schrijf je gratis in voor onze nieuwsbrief

What’s the latest?

Maar ons perspectief wordt ook ingekleurd door ontwikkelingen en trends. Elke generatie heeft zijn eigen taal en met een goed begrip van deze taal kun je effectief inspelen op de hypes van dit moment. Denk bijvoorbeeld aan de opkomst van sociale media en de invloed ervan op taalgebruik. Het begrijpen van populaire hashtags, memes of veelgebruikte afkortingen helpt jou om op een relevante manier met je doelgroep te communiceren. Weet jij bijvoorbeeld wat er bedoeld wordt met de zin: “Geen pasta bolo zonder itakru!” Een tip van ons: het AFKOWOBO is erg leuk om te lezen als je absoluut wilt weten wat al die afkortingen betekenen, of gewoon puur als vermaak natuurlijk! Door de taal van je doelgroep te spreken en in te spelen op hun online taalgebruik, kun je een diepere connectie creëren en positioneer je je merk als relevant en betrokken.  

Schrijven met een blik op de wereld

Wil je internationale stappen zetten, dan is taal als perspectief op de wereld van onschatbare waarde. Het zorgt ervoor dat je de diverse culturen en hun normen en waarden beter begrijpt en daarmee dus ook je (nieuwe) doelgroep. Taal is als een sleutel, het kan nieuwe kamers ontgrendelen voor jou en jouw bedrijf, maar het kan die deuren ook juist op slot draaien. Door taal strategisch te gebruiken en culturele diversiteit te omarmen helpen de taalprofessionals van Het Vertaalcollectief jou aan teksten die niet alleen sprankelen van de creativiteit maar ook naadloos aansluiten bij de verwachtingen van jouw (nieuwe) doelgroep.

itakru: geen pasta bolognese zonder Italiaanse kruiden!

Vaker inspiratie in je mailbox?

Schrijf je gratis in voor onze nieuwsbrief