Waarom kunnen jouw teksten wel een grapje gebruiken?
In tegenstelling tot wat je misschien denkt, is het gebruik van humor in teksten niet alleen weggelegd voor opdringerige reclames of nonchalante social posts. Ook zakelijke teksten profiteren van een vleugje komedie. Maar wat levert het gebruik van humor jou op? We zetten enkele voordelen voor je op een rijtje:
- Opvallen: met een grapje kun je de aandacht trekken én vasthouden. Dit is ook de reden dat veel advertentieteksten humor inzetten.
- Persoonlijk: net als een specifieke tone of voice geeft humor jouw teksten een menselijk en persoonlijk randje. Op deze manier maak je jezelf meer benaderbaar en toegankelijk en leert jouw publiek je beter kennen.
- Verbondenheid: als jouw lezer om je grapje moet lachen, geeft hem/haar dat een goed gevoel (denk even terug aan die endorfine boost). De lezer associeert dit gevoel vervolgens met jouw product, merk of bedrijf. Zo creëer je een bepaalde band met je doelgroep.
- Ontspanning: is jouw tekst wat aan de lange kant of probeer je een complex concept uit te leggen? Zorg dan voor een korte pauze door een komisch element in te lassen. Zo kan de lezer even op adem komen en de informatie laten bezinken en beter verwerken.
- Creativiteit: Met verfijnde woordgrapjes en slimme verwijzingen laat jij aan jouw lezer zien dat je creatief bent met taal en de woorden naar jouw hand zet. Humor is een vindingrijke manier om te laten zien wat jij in huis hebt.
- Gratis publiciteit: grappige kattenfilmpjes, verrassende reclames of hilarische memes – mensen delen graag dingen die hen aan het lachen maken. Behoort jouw tekst hiertoe? Dan is de kans groot dat deze op social media of onderling wordt gedeeld. Die gratis publiciteit wil jij natuurlijk niet missen!