Copywriting: the basics

Copywriting: the basics

Gebruik een sjiek Engels leenwoord als copy of content en je wekt de indruk dat er iets heel speciaals staat te gebeuren,
een taalmagiër verschijnt aan je bureau, tovert allerlei steekwoorden uit de hoge hoed en simsalabim: er staat een wervende tekst op je beeldscherm.
Maar in essentie is copywriting niets meer of minder dan: tekstschrijven. Goed schrijven, welteverstaan.

Ontvang binnen 2 uur een offerte

Snel en zorgvuldig bij spoedklussen

Xhosa, Mandarijn of Fries: alle talen!

Eerlijk tarief en geen onverwachte kosten

Vertalen met respect voor de boodschap

Wat is copywriting?

Voor het schrijven van teksten heb je een aantal basisbenodigdheden nodig. Kennis van je onderwerp, de juiste taal, een scherpe pen en inzicht in het publiek of platform waarvoor je schrijft. Helaas is deze heilige drie-eenheid niet altijd in balans. Gevolg: een tenenkrommend stukje tekst dat zijn doel volledig voorbijschiet.

Valkuilen

Voorbeeld: je bent de onontdekte volgende J.K. Rowling, maar je zit in een raamloos kantoortje op een grauw industrieterrein weggemoffeld, terwijl je eindeloos handleidingen van kruimeldieven in elkaar flanst. Of je schrijft lekker door aan je instagramable-web-snippets-vol-referenties-die-alleen-millenials-zullen-snappen, totdat je erachter komt dat het hier gaat om een gedrukte brochure die terecht zal komen op de balie van Bejaardencentrum De Ondergaande Zon.

Direct een offerte aanvragen?

Meer dan 327 opdrachtgevers gingen je voor!

Bel ons op +31 20 261 3886 of vraag een offerte aan.

Offerte aanvragen →

Binnen twee uur antwoord!

De juiste toon: tone of voice

Hoe moet het wel? Zakelijke copywriting is lastig: het mag niet afstandelijk of sales-achtig overkomen en boordevol overduidelijk verkooptrucs staan. Maar tegelijk blijft het wel een uiting naar je klanten, dus je wilt je product verkopen en niet al te jolig, denigrerend of hoogdravend doen. Een goed beginpunt is om je te verdiepen in je doelgroep. Hoe oud zijn je lezers ongeveer, welke krant lezen ze (of lezen ze alleen Instagram?), wat is hun opleidingsniveau, komen ze uit een bepaalde regio? Zo kun je al een heel eind komen. Vooral als je tone of voice een groot deel van jouw product is (denk bijvoorbeeld aan apps of webdiensten), luistert dat heel nauw. Een goede copywriter begint dus – samen met de opdrachtgever – altijd met het opstellen van een stijlgids of tone of voice-document.

Copywriter nodig?

Onze copywriters zijn net kameleons: ze verschieten van schrijfstijl bij elke nieuwe opdrachtgever die ze tegenkomen, maar verliezen nooit hun basisvorm. Heb je moeite met het schrijven van mooie, grappige, strakke of wervende teksten voor jouw product? Neem dan eens contact met ons op. Wij, als vertaalbureau in Amsterdam, helpen je om een stijlgids op te stellen en gaan met je in gesprek om de beste copywriter bij jouw product te vinden. Heb je al een wervende tekst op je bureau liggen, maar vertrouw je je eigen redactieskills toch niet helemaal? Onze redacteuren willen met alle liefde je teksten redigeren.