Wat maakt een goede lokale partner?
De belangrijkste voorwaarde voor het vormen van een partnerschap is het hebben van een gemeenschappelijke basis. Vind een partner van wie de bedrijfscultuur en strategie vergelijkbaar zijn met die van jouw bedrijf. Als dit niet met elkaar overeenkomt, heb je kans dat de samenwerking al strand voordat deze goed en wel begonnen is. Daarnaast gaat het vooral om het aanboren van het juiste netwerk en de juiste distributiekanalen. Stel, je maakt een supertoffe sneaker die je in Kaapstad wil gaan verkopen, maar je hebt nog geen idee hoe je dit aan moet pakken. Wat jou dan enorm kan helpen om voet aan de grond te krijgen in Kaapstad, is om in contact proberen te komen met de lokale scene. Hierbij moet je bijvoorbeeld denken aan een partnerschap met een sneakerstore-eigenaar, een samenwerking met een skate-evenement of een partnerschap met een lokale fashion-blogger. Dit zijn ook precies de juiste mensen die jou verder kunnen adviseren over hoe je een lancering van jouw product lokaal moet aanpakken omdat juist zij de markt al kennen.
“Een goede lokale partner is jouw opstap naar de internationale markt”