Internationale expansie: waar begin je mee?

Internationale expansie: waar begin je mee?

Het is de droom van veel ondernemers: de naam van je onderneming over de hele wereld aan de gevels of in winkelstraten. Nieuwe markten aanboren, nieuwe teams opzetten en van daaruit natuurlijk nieuwe inkomstenbronnen genereren. De grens overgaan met je bedrijf is een spannend en enerverend proces dat – als je dit van het begin af aan goed aanpakt – jou enorm veel kan opleveren. Dankzij alle ontwikkelingen op het gebied van technologie, connectiviteit en infrastructuur is het makkelijker dan ooit om wereldwijd uit te breiden, maar dat wil niet zeggen dat de internationale expansie van jouw bedrijf vanzelf gaat. Dus hoe ga jij tot ver over de landsgrenzen een verpletterende indruk maken?

  • Franciska Arends
  • 24 mei 2022
  • 7

    min leestijd

De voorbereiding

Het kan een enorme uitdaging zijn om van start te gaan met jouw internationale expansie want waar begin je in godsnaam? Je product of dienst kan het ontzettend goed doen in Nederland, maar dat wil niet zeggen dat het in het buitenland net zo’n groot succes wordt. Een goede voorbereiding is het halve werk en dat kost dus tijd. Het hele proces is een marathon, geen sprint! Uiteindelijk levert een zorgvuldige voorbereiding je meer op dan dat het je gekost heeft. Door het land of de regio te leren kennen voordat je je team daar vestigt, krijg je alvast inzicht in wat daar speelt, wat je doelgroep is – of kan zijn – en wat voor hen belangrijk is.

Research, research, research

Maar hoe goed jouw voorbereiding ook is, er zullen altijd onvoorziene factoren zijn die je kunnen laten struikelen. Onderschat dus vooral niet wat voor enorme uitdaging het gehele proces kan zijn. In het begin is het cruciaal om te onthouden dat lanceren in het buitenland niet van de ene op de andere dag gedaan is; eigenlijk moet je elke expansie zien als een nieuwe startup. Voor elke expansie zet je dezelfde stappen; je verricht grondig marktonderzoek, je bouwt een goed functionerend team op dat jij als oprichter blindelings kunt vertrouwen en je implementeert een ijzersterk salesplan. Maar als oprichter krijg je ook te maken met veel bijkomende (en onvoorziene) complicaties op de lokale markt waar je van start wil. En daar zit het hem nou juist in, want elke lokale markt is immers anders. De mensen zijn anders, met andere normen en waarden en andere gebruiken. Het is dus zaak om je strategie daarop aan te passen. Denk hierbij aan elementaire zaken zoals het openen van een zakelijke bankrekening tot meer complexe zaken zoals het voldoen aan land-specifieke wet- en regelgevingen.

En dan de markt voor jouw product. Hoe ziet die eruit? Heeft het zin om jouw product of dienst in het land naar keuze aan te bieden? Je kunt een fantastische fiets ontworpen hebben die als een razende verkoopt in Nederland, maar zal dezelfde fiets net zo goed verkopen in een bergachtig land? En ook al geniet half Nederland van jouw heerlijke biertje, in een islamitisch land zul je er waarschijnlijk niet veel van verkopen. Verdiep je in de cultuur van het land waar jij je wil gaan vestigen, zodat je zeker weet dat je ook echt kans hebt op dat zó gewilde internationale succes. Als je namelijk weet waar je mee te maken gaat krijgen, kun je je product, dienst of strategie hierop aanpassen.

“Een goede voorbereiding is het halve werk. Het proces is een marathon, geen sprint!”

La dolce vita

Een mooi voorbeeld hiervan is het Amerikaanse bedrijf Starbucks. Het is een van de meest succesvolle bedrijven in zijn thuismarkt, de VS, maar is daarnaast ook een hit bij consumenten van over de hele wereld. Inmiddels is in talloze steden van over de hele wereld wel een Starbucks te vinden. Maar er is één land in het bijzonder waar je juist niet op elke straathoek een vestiging zult vinden. Het land waar koffie echt onderdeel is van de cultuur en bijdraagt aan ‘La dolce vita’. Italië dus! De Italiaanse koffiecultuur verschilt zo ontzettend veel met wat Starbucks te bieden heeft, dat het Italiaanse publiek niet zat te wachten op dat ‘Amerikaanse goedje’. Toch is het Starbucks gelukt om voet aan de Italiaanse grond te krijgen. Een indrukwekkende prestatie, wat alleen gelukt is omdat ze hun productaanbod in Italië drastisch hebben aangepast – een aanpassing die het resultaat is van uitgebreid marktonderzoek en samenwerking met lokale bedrijven.

Direct een offerte aanvragen?

Binnen twee uren een vrijblijvende offerte

Meer dan 1723
opdrachtgevers
gingen
je voor!

Ken je concurrent

Marktonderzoek is dus key, duidelijk! Maar er is meer dan weten waar jouw doelgroep zich bevindt en wat de bijzonderheden, gebruiken, normen en waarden in dat land of gebied zijn. Je wil ook weten hoe het zit met de potentiële concurrentie, voordat je start aan je lancering. Want ook al heeft je onderneming in je eigen land een volstrekt uniek en effectief bedrijfsmodel, dan wil dit nog niet zeggen dat dat in het buitenland ook zo is. Misschien zijn er wel veel meer concurrenten in het land van jouw keuze aanwezig, die waarschijnlijk al veel meer gevestigd zijn en zich dus niet zoveel zullen aantrekken van zo’n nieuweling uit het buitenland. Maar juist zij vormen voor jouw expansie wel een aanzienlijke bedreiging en kunnen jouw succes in het buitenland vervelend in de weg zitten. Breng deze concurrenten dus in kaart, inclusief hun sterke en zwakke punten. Hebben ze bijvoorbeeld een sterke website of juist een slechte propositie? Hoe groot is hun marktaandeel en met hoeveel concurrenten heb je te maken?

“Verdiep je in de cultuur van het land waar jij je wil gaan vestigen, zodat je zeker weet dat je ook echt kans hebt op dat zó gewilde internationale succes.”

Vaker inspiratie in je mailbox?

Schrijf je gratis in voor onze nieuwsbrief

Zorg voor lokale connecties

Naast het kennen van je mark, is het voor jouw internationale expansie minstens zo belangrijk om het beste lokale talent aan te trekken. De redenen daarvoor zijn eenvoudig. Ten eerste zullen de lokale mensen in het land waarnaar je uitbreidt de lokale markt veel beter begrijpen dat jij waarschijnlijk ooit zult doen. Daarnaast zorgt het voor een soort basisvertrouwen naar jouw potentiële klanten toe. Het wordt vaak enorm onderschat, maar een vertrouwd gezicht voor jouw (potentiële) klant zorgt voor geloofwaardigheid en kan dus enorm bepalend zijn bij de lancering van jouw product of dienst. Het is jouw opstap naar de internationale markt. Heeft jouw lokale topper een goede reputatie en een stabiele positie op de markt, dan profiteer jij daar indirect van mee. Want je ‘lift’ eigenlijk een stukje mee op het succes van je partner.

Maar, om een goede partner te vinden is het wel van belang om jouw eigen onderneming aantrekkelijk genoeg maken voor de partner die je op het oog hebt. In ons artikel over lokale partners lees je hier nog veel meer over.

Bij Het Vertaalcollectief gaan we geen uitdaging uit de weg, dus ook bij jouw start van je internationale succes ondersteunen we je graag. We helpen je de markt op te gaan en risico’s te vermijden met onze professionele lokalisatie service. Als je een lokale markt wilt veroveren, waar wacht je dan nog op? Neem nu contact met ons op voor een wereldwijd succes!