Creativiteit - een kwestie van smaak?

Creativiteit - een kwestie van smaak?

Creativiteit – een term die eigenlijk niet te vatten is in een paar woorden. Want wanneer is iets nu creatief en wanneer niet? Vaak denken we bij het woord ‘creatief’ aan ambachtelijke, artistieke dingen zoals schilderkunst, beeldhouwwerk of het maken van muziek. Maar wat dacht je van schrijvers en filmproducenten? Of modeontwerpers en content creators? Het werk dat zij leveren is toch net zo goed creatief? Zoals we al zeiden, je kunt creativiteit niet in een hokje plaatsen. Maar hoe giet je een creatief sausje over je teksten als creativiteit zo’n vrij begrip is?

  • Franciska Arends en Marit Darlang
  • 18 oktober 2022
  • 5

    min leestijd

Het woordenboek zegt…

De definitie die Van Dale aan creativiteit geeft is heel kort. Volgens haar is creativiteit een ‘scheppend vermogen’. Maar als we die definitie aan zouden houden, dan is zelfs het ‘maken’ van een baby een creatief proces. En ondanks dat het er heel creatief aan toe kan gaan bij het creëren van zo’n minimensje, is dat niet per se waar we naar op zoek zijn. Andere definities van creativiteit zijn: ‘het talent om nieuwe dingen te verzinnen’ en ‘het vermogen om werk tot stand te brengen dat zowel nieuw is als passend/doelmatig’. Eigenlijk kunnen we wel stellen dat alles wat we creëren om een probleem op te lossen creatief is. 

De pilaren die jouw content dragen

“Dus elke tekst die ik schrijf – of laat schrijven, is altijd creatief? Ik geef per slot van rekening informatie aan mijn klant over een probleem dat zij hebben – en ik voor hen op kan lossen.” 

Dat zou inderdaad heel mooi zijn, maar als dat zo zou zijn dan kwamen er een hoop creatieve schrijvers zonder werk te zitten. Creativiteit bestaat namelijk uit drie aspecten –  de pilaren – die jouw (online) content dragen: originaliteit, verbeeldingskracht en expressiviteit. Deze pilaren zorgen voor een stevige, creatieve basis waarop jouw content gebouwd kan worden. 

Originaliteit is wat ons betreft de belangrijkste voorwaarde voor creativiteit. Je creëert iets nieuws – iets unieks. En daarmee laat je zien dat je met een frisse blik naar iets kunt kijken en out of the box durft te denken. Je laat zien dat je je in een wereld vol informatie en content nog steeds kunt onderscheiden van de rest. Hierdoor trek je niet alleen de aandacht van potentiële klanten, maar  stelt het je ook in staat om een unieke positie in te nemen binnen jouw vakgebied. 

Creativiteit wordt aangedreven door een levendige verbeeldingskracht. Je kunt je dingen voorstellen waar anderen misschien niet eens over nagedacht hebben. Creativiteit gaat om het laten ontstaan van nieuwe ideeën, iets creëren dat nog niet bestaat of om nieuwe perspectieven te ontdekken. Met de juiste dosis verbeeldingskracht weet jij van jouw tekst een creatief hoogstandje te maken in plaats van de zoveelste blog over dat ene uitgemolken onderwerp. En is het onderwerp tóch al compleet dood geschreven, dan verzin jij wat nieuws.

De derde pilaar is expressiviteit. Door middel van creatieve expressie kun je je gedachten en ideeën aan de buitenwereld tonen. Diezelfde expressie kan jou daarom enorm helpen bij het schrijven van creatieve teksten, omdat je namelijk jouw idee of visie over kunt brengen op je klant of lezer. Door dit te doen op een manier die bij jou past – met jouw eigen unieke en authentieke stem – laat je aan jouw klant zien wie jij bent en wat jij belangrijk vindt. Dat het niet enkel woorden op papier zijn, maar dat er een persoon achter de woorden verstopt zit die zij kunnen leren kennen. 

Direct een offerte aanvragen?

Binnen twee uren een vrijblijvende offerte

Meer dan 1723
opdrachtgevers
gingen
je voor!

De perfecte symbiose?

“Maar met al die technologische ontwikkelingen hoef ik toch helemaal niet meer zelf creatief te schrijven?” De ontwikkelingen op het gebied van kunstmatige intelligentie gaan inderdaad heel erg hard, maar het is juist de menselijke touch die een tekst creatief maakt. Hoewel AI-generators in staat zijn om teksten te produceren die grammaticaal correct zijn, en een logische opbouw hebben, missen ze emoties, nuances en originaliteit – dé kenmerken voor menselijke creativiteit. Maar daardoor hoeven we al die technologische ontwikkelingen zeker niet de rug toe te keren. AI kan namelijk een waardevolle toevoeging zijn bij het schrijven van creatieve teksten. Bijvoorbeeld om inspiratie op te doen, als hulpmiddel bij het schrijfproces – door het opstellen van een outline of een blogopzet – of om nieuwe ideeën te genereren. Je zou AI kunnen zien als de medewerker die voor jou het voorwerk heeft gedaan, waarna jij gelijk van start kunt met het schrijven van de mooiste creatieve teksten – inclusief die menselijke touch

Vaker inspiratie in je mailbox?

Schrijf je gratis in voor onze nieuwsbrief

Het Vertaalcollectief: hét vertaalbureau voor de creatieve sector!

Het is belangrijk om te blijven discussiëren over de rol van AI in creativiteit en de criteria die we gebruiken om te beoordelen wat creatief is en wat niet. Terwijl we ons blijven ontwikkelen en technologieën als AI steeds geavanceerder worden, moeten we ons blijven afvragen wat het betekent om creatief te zijn en wat de waarde is van originaliteit, verbeeldingskracht en expressiviteit in een wereld waarin technologische ontwikkelingen zo ontzettend hard gaan.

De tekstschrijvers van Het Vertaalcollectief schrijven nog graag met hun eigen vingers – natuurlijk niet meer met pen en papier, maar ze doen niets liever dan hun vingers over het toetsenbord te laten glijden. Lukt het dus niet om zelf zo’n creatieve tekst uit je laptop te persen, dan helpen zij je graag!