Tone of voice: de vingerafdruk van jouw teksten
Als je een grapje aan het vertellen bent, gebruik je een bepaalde intonatie en timing om te zorgen dat de toehoorders helemaal meegaan in jouw verhaal en (hopelijk) bij het uitspreken van de punchline in lachen uitbarsten. Je spreekt dus met een toon die past bij jouw grap en daardoor aanslaat bij jouw publiek. Een specifieke tone of voice kun jij op diezelfde manier inzetten voor jouw bedrijf of merk. Het is de stijl waarin je schrijft, de stem en persoonlijkheid van jouw brand en de toon waarop je communiceert naar jouw doelgroep. Oftewel: het is dé kans om een streepje voor te krijgen op jouw concurrenten. Want met een unieke tone of voice onderscheid jij jezelf van de rest.
Maar dat is niet het enige voordeel. Als jij jouw tone of voice helder voor ogen hebt, voer je deze gemakkelijk door in al jouw communicatie, dus niet alleen extern maar ook intern. Zorg voor een duidelijke richtlijn die alle content creators binnen jouw bedrijf volgen en al jouw uitingen zijn eenduidig, uniek en netjes op elkaar afgestemd. Zo creëer je herkenbaarheid voor jouw klanten. Daarnaast geef jij met een goede tone of voice jouw bedrijf een menselijk randje. Hierdoor kunnen mensen zich identificeren met jouw merk en voelen ze zich sneller aangetrokken tot jouw bedrijf.