Van lezers naar betalende klanten – welke woorden helpen jou?
Zoals we net al schreven, zijn woorden van onschatbare waarde. Ze hebben de kracht om ons te inspireren, motiveren en te overtuigen. Of je nu praat met vrienden, je geliefde, collega’s of een vreemde die je toevallig treft bij de bushalte, de woorden die we gebruiken zijn van onschatbare waarde. Daarom is het voor ondernemers essentieel om te begrijpen hoe je woorden kunt inzetten om van jouw lezers betalende klanten te maken. Een sterke tekst schrijven kost tijd, geld en moeite, dus wil je dat het jou aan het einde van de rit ook geld oplevert.
Succes-gegarandeerd-woorden
Maar welke woorden zorgen gegarandeerd voor succes? Er zijn talloze woorden die je kunt gebruiken om jouw boodschap kracht bij te zetten, maar van een aantal is bewezen dat ze écht effect hebben op het brein van jouw lezer. We zetten er vijf voor je op een rijtje:
- Stel (je voor) dat: Hiermee schets je een oplossing of doel voor jouw lezer. ‘Stel je voor dat je met jouw website elke dag nieuwe klanten aantrekt.’ Je laat jouw klant zien wat het resultaat is als hij of zij jouw product of dienst gebruikt.
- Jij in plaats van wij: Door te schrijven in de jij-vorm, leg je de focus op de lezer in plaats van op jezelf. De lezer wil weten wat het hem of haar oplevert als ze met jou in zee gaan en hoe jij het probleem dat zij hebben voor ze kunt oplossen. Dus onthoud: de lezer staat in het middelpunt. Jij mag shinen als jouw lezer een betalende klant is geworden die blij is met jouw product of dienst.
- Omdat: dit is het meest overtuigende woord uit het hele rijtje – en misschien wel in de hele Nederlandse taal. ‘Omdat’ zorgt voor verduidelijking en meer impact. Een mooi voorbeeld hiervan is de volgende zin: “Wij werken efficiënt”. Het is natuurlijk top om te weten dat zij goed met hun tijd omgaan, maar wat heb jij eraan? Veel beter is: “Wij werken efficiënt, omdat we het belangrijk vinden dat onze klanten zo snel mogelijk verder kunnen.” Zie je? Veel duidelijker! Er is zelfs onderzoek gedaan naar het woord ‘omdat’. Je leest het hier.
- Gratis: Of je nou een echte Hollander bent of niet, we zijn allemaal dol op ‘gratis’. En nu horen we je denken: ‘Waarom zou ik iets gratis weggeven?’. Maar het is eigenlijk heel slim, kijk maar naar grote spelers zoals Netflix. Wat zij vaak doen is het volgende: “Neem nu een abonnement en krijg de eerste maand van ons cadeau!”. In die ene maand ontdek jij alle voordelen van zo’n streamingdienst, waardoor jij jouw abonnement hoogstwaarschijnlijk behoudt. Door jou één maand cadeau te doen, hebben zij er een betalende klant – voor een veel langere periode – bij. Kleine investering, groot resultaat.
- Populair: De mens is van nature een kuddedier. Als jij kan laten zien dat er al honderden mensen gebruik hebben gemaakt van dat fantastische e-book of die geweldige cursus die je aanbiedt, is jouw lezer sneller geneigd om tot koop over te gaan. Want als zoveel mensen enthousiast zijn, dan moet het wel goed zijn toch? Dit geldt ook voor woorden als ‘bestseller’ of ‘meest gekocht’.