Google Ads – daten met de zoekmachine
Google Ads is een vorm van Search Engine Advertising (SEA), oftewel adverteren via een zoekmachine. Het is de SEA-variant van Google én – net als SEO – een ontzettend krachtig hulpmiddel voor ondernemers die hun online zichtbaarheid willen vergroten. Maar, waar het bij SEO gaat om zo hoog mogelijk organisch (dus zonder ervoor te betalen) ranken, moet je bij SEA wél in je buidel tasten. Hoe diep die buidel moet zijn, hangt af van de concurrentie en jouw biedingsstrategie. Deze betaalde advertenties herken je in de zoekresultaten aan de ‘Adv’ of ‘gesponsord’, wat bij het zoekresultaat staat vermeld.
Er was een tijd dat Google haar Ads-gebruikers een cijfer gaf voor de kwaliteit van de advertentie, waardoor marketeers wisten of deze aansloot bij de desbetreffende webpagina en of ze meer of minder geld moesten uitgeven aan de campagne – bijvoorbeeld door een tegenvallend bereik of juist verrassend goede resultaten. Helaas verstrekt Google deze informatie niet meer en kunnen we net als bij SEO alleen maar gissen naar de criteria van de almachtige black box. Dat neemt niet weg dat jouw SEA-advertenties nog steeds moeten aansluiten bij jouw webpagina’s.