Google Ads: hoe laat ik mijn SEA-advertenties aansluiten op mijn content?

Google Ads: hoe laat ik mijn SEA-advertenties aansluiten op mijn content?

Als je onze vorige blogs hebt gelezen, dan is SEO voor jou inmiddels bekend terrein. Het kostte wat moeite om de juiste keywords te vinden en toe te passen, maar inmiddels zie je het aantal bezoekers van jouw webshop groeien, dus je bent meer dan tevreden. Maar wist je dat er nog een manier is om jouw zichtbaarheid te vergroten? Eentje waarmee je verzekerd bent van een plek ver boven de ‘gewone’ zoekresultaten? Dat kun je bereiken met SEA, Search Engine Advertising, en het enige dat jij hiervoor moet doen is zorgen voor aantrekkelijke advertenties die perfect zijn afgestemd op jouw webpagina’s. Hoe dat allemaal precies zit? Je leest het in onze nieuwste blog. We duiken de wereld in van Google Ads en vertellen je heel graag waarom een naadloze aansluiting tussen advertentie en webpagina essentieel is voor jouw internationale SEA-succes.

  • Franciska Arends en Marit Darlang
  • 28 november 2022
  • 7

    min leestijd

Google Ads – daten met de zoekmachine

Google Ads is een vorm van Search Engine Advertising (SEA), oftewel adverteren via een zoekmachine. Het is de SEA-variant van Google én – net als SEO – een ontzettend krachtig hulpmiddel voor ondernemers die hun online zichtbaarheid willen vergroten. Maar, waar het bij SEO gaat om zo hoog mogelijk organisch (dus zonder ervoor te betalen) ranken, moet je bij SEA wél in je buidel tasten. Hoe diep die buidel moet zijn, hangt af van de concurrentie en jouw biedingsstrategie. Deze betaalde advertenties herken je in de zoekresultaten aan de ‘Adv’ of ‘gesponsord’, wat bij het zoekresultaat staat vermeld.

Er was een tijd dat Google haar Ads-gebruikers een cijfer gaf voor de kwaliteit van de advertentie, waardoor marketeers wisten of deze aansloot bij de desbetreffende webpagina en of ze meer of minder geld moesten uitgeven aan de campagne – bijvoorbeeld door een tegenvallend bereik of juist verrassend goede resultaten. Helaas verstrekt Google deze informatie niet meer en kunnen we net als bij SEO alleen maar gissen naar de criteria van de almachtige black box. Dat neemt niet weg dat jouw SEA-advertenties nog steeds moeten aansluiten bij jouw webpagina’s. 

De perfecte chemie tussen Google Ads en jouw webshop

Maar waarom is het eigenlijk zo belangrijk dat jouw Google Ads  en je webpagina´s goed op elkaar zijn afgestemd? Ten eerste wil Google – net als jij zelf natuurlijk – een goede gebruikerservaring waarborgen voor jouw websitebezoeker. Als potentiële klanten op jouw advertentie klikken en terechtkomen op een pagina  die  niet aansluit bij hun zoekopdracht en de belofte van de advertentie, dan haken ze af en verlaten ze je website. Dit leidt tot een hoger ‘bouncepercentage’, het percentage bezoekers dat maar één pagina van jouw website of webshop bekijkt. En hoewel een hoog bouncepercentage niet altijd verkeerd is – als je immers een blog hebt, is het heel logisch dat bezoekers alleen die pagina lezen – wil jij dat bezoekers van jouw webshop wél langer blijven ‘plakken’.

Een andere reden om te zorgen dat jouw webpagina’s en je Google Ads matchen is het effect op je kwaliteitsscore. Ondanks dat Google geen cijfer meer geeft voor jouw advertentie, spelen criteria als ‘relevantie’, ‘klikfrequentie’ (het aantal klikken op jouw advertentie) en de ‘gebruikerservaring op de webpagina’ nog steeds een hartstikke belangrijke rol. Een goed samenspel tussen je advertentie en webpagina leidt doorgaans tot een betere kwaliteitsscore, wat weer zorgt voor lagere kosten en een hogere advertentiepositie. What’s not to like?

Direct een offerte aanvragen?

Binnen twee uren een vrijblijvende offerte

Meer dan 1723
opdrachtgevers
gingen
je voor!

Perfecte chemie is niet af te dwingen – of toch wel?

Goed, je weet nu waarom het zo belangrijk is om die perfecte chemie tussen je Google Ads en webpagina’s te creëren, maar hoe krijg je dit voor elkaar? Want een SEA-campagne opstarten is één ding, maar om deze te laten matchen met jouw webpagina’s moeten ze beide aan de juiste voorwaarden voldoen. Het liefste schrijf jij je advertenties op zo’n  manier dat je zo veel mogelijk clicks behaald, maar hij moet wel overeenkomen met de bestemmingspagina – de pagina waar je advertentie naar verwijst – voor die ultieme wisselwerking. Doe je dat namelijk niet, dan voldoe je niet aan de verwachting van jouw webshop-bezoeker. We geven je een paar tips om je op de goede weg te helpen.

  • Net als bij SEO begint ook het SEA-verhaal met zoekwoorden. Gebruik in de titel en tekst van jouw advertentie keywords die ook op de bijbehorende pagina voorkomen. Dit verbetert niet alleen de vindbaarheid van je advertentie, maar ook de relevantie. En zoals je net hebt gelezen is dat een belangrijke factor die veel invloed heeft op jouw kwaliteitsscore.
  • Voor een goede afstemming is ook consistentie ontzettend belangrijk. Zorg dat de inhoud, terminologie, aanbiedingen en call-to-actions van jouw advertenties en pagina’s overeenkomen.
  • Je hebt in deze eerdere blog  gelezen dat je met een goed gestructureerde SEO-woordenlijst voor overzicht en een duidelijke navigatie zorgt. Deze strategie kun je ook voor je SEA inzetten. Als potentiële klanten op jouw advertentie hebben geklikt, willen ze op de bestemmingspagina gelijk zien wat je te bieden hebt. Oftewel, een optimale gebruikerservaring voor jouw webshop-bezoeker.
  • Misschien wel het belangrijkste: een optimaal functionerende website. Om dit te controleren, kun je A/B-tests uitvoeren om te bepalen welke advertenties en landingspagina’s het beste presteren. Gebruik de testresultaten om je Google Ads-campagnes constant te optimaliseren, zodat je jouw inzet dubbel en dwars terugverdient.

SEA over de grens: advertenties vertalen

Stel, je SEA-strategie begint steeds beter te werken en je denkt het spelletje zo goed in de smiezen te hebben dat je het ook wel aandurft om Google Ads in te zetten voor je internationale marketing. Hoe bereid je je SEA-campagne dan voor op dat internationale succes?

De belangrijkste stap is het vertalen van jouw advertenties. Want je behaalt natuurlijk geen enkel resultaat met een Nederlandse SEA-campagne voor jouw vers naar het Italiaans vertaalde webshop. Je Nederlandse campagne werkt perfect voor de Nederlandse markt, maar – net als je webshop – zul je óók je advertenties moeten laten vertalen voor dat internationale succes. En precies daar kan het heel erg mis gaan. Want jouw Google Ads worden geschreven aan de hand van richtlijnen, die zorgen voor een optimale leesbaarheid van jouw advertentie. Je kunt namelijk maar een bepaald aantal tekens gebruiken voor je titel of de beschrijving. Door je aan dat aantal te houden weet je zeker dat alles wat jij wilt vertellen met jouw advertentie in één oogopslag te lezen is. Uiteraard wil je dat bij het vertalen van jouw Google Ads ook rekening wordt gehouden met deze lengterestricties.

Vaker inspiratie in je mailbox?

Schrijf je gratis in voor onze nieuwsbrief

Google Ads en jouw webpagina’s – chemie is het beste relatiemateriaal

Jouw advertenties en webpagina’s moeten dus een goede relatie met elkaar hebben. Bij Het Vertaalcollectief vinden wij het ook ontzettend belangrijk een goede relatie met onze klanten te hebben. Wij doen er dan ook alles aan om jou te ondersteunen in de verovering van de internationale markt. Zo hebben we jou met deze blog hopelijk een beetje wegwijs kunnen maken in de wereld van Google Ads en SEA. Daarnaast snappen wij als geen ander dat jouw meertalige SEA-campagne aan bepaalde richtlijnen moet voldoen en vertalen wij jouw advertenties zo dat zelfs Google niet door heeft dat het vertalingen zijn. 

Niet alleen advertenties kunnen bijdragen aan een groter bereik en meer bezoekers van jouw webshop. Ook productbeschrijvingen spelen hierin een belangrijke rol. In onze volgende blog lees je hoe je deze zo effectief en aantrekkelijk mogelijk maakt.