- Aandacht vangen met een pakkende titel:
Een inspirerende tekst begint met een titel die de nieuwsgierigheid van jouw lezer opwekt. Met een goed geschreven titel overtuig je jouw lezer namelijk om door te lezen. Kies woorden die emoties oproepen en prikkelen. Maar wees wel zo concreet mogelijk. Jouw lezer moet direct snappen wat hij of zij aan jouw artikel heeft.
- Creëer een boeiende inleiding:
De inleiding is hét moment om de aangewakkerde interesse van je lezer vast te houden. Begin bijvoorbeeld met een vraag, stelling of anekdote. Maak je lezer nieuwsgierig naar dat wat er nog komen gaat. Wat vaak ook goed werkt is een praktijkvoorbeeld of situatieschets van je onderwerp. Wij schreven onze inleiding door een het verschil te laten zien tussen een saaie en een prikkelende tekst. Maar zorg er wel voor dat je inleiding aansluit bij het hoofdonderwerp van je tekst – en voeg daar dan vervolgens wat creatieve magie aan toe.
- Vertel een verhaal:
Iedereen houdt van een goed verhaal. Dus gebruik dat in je teksten. Door middel van storytelling maak je je tekst inspirerend en zorg je ervoor dat lezers zich herkennen in de situatie. Vertel anekdotes, deel jouw persoonlijke ervaringen en maak gebruik van levendige voorbeelden. Verhalen creëren een emotionele band met je lezers en zorgen voor herkenning. Daarnaast is een verhaal makkelijker te onthouden dan een ‘simpele’ lap tekst.
- Gebruik beeldende taal:
Als je veel vakjargon en technische termen gebruikt, haakt een groot deel van je lezers af voordat ze halverwege je tekst zijn. Want niemand wil zich door een tekst heen ploeteren om zich vervolgens af te vragen wat ze eigenlijk gelezen hebben. Door beeldende taal te gebruiken maak je een tekst levendig en prikkel je de zintuigen van jouw lezer. Laat jouw lezers het verhaal ervaren in plaats van alleen maar te lezen.
- Maak gebruik van krachtige woorden:
Woorden hebben onvoorstelbare krachten, dat beschreven we ook al in deze blog. Dus choose your words wisely! Kies woorden die een positieve lading hebben en aanzetten tot actie, je wilt je klant er immers van overtuigen met jou in zee te gaan. Om je alvast een voorproefje te geven: woorden als ‘stel dat…’, ‘omdat’ en ‘populair’ zijn échte succes-gegarandeerd-woorden, die doen het altijd goed in je tekst! Dergelijke termen zijn stuk voor stuk positiviteitsbommetjes en stimuleren je brein om sneller over te gaan tot een aankoop of actie.