Van leesbaar naar inspirerend: hoe breng je jouw tekst tot leven?

Van leesbaar naar inspirerend: hoe breng je jouw tekst tot leven?
  1. Regelmatig sporten is gezond. Je voelt je fitter, je lichaam wordt sterker en je verliest misschien zelfs wat gewicht. Daarnaast verbeter je je fysieke conditie, daalt je stresslevel, behoud je sterke botten, verbeter je je immuunsysteem en verlaag je het risico op hart- en vaatziekten. Zelfs je hersenen zijn gebaat bij regelmatig sporten.
  2. Tom voelde zich al jaren niet helemaal fit en had weinig energie. Hij at ongezond en de enige beweging die hij kreeg was van zijn huis naar zijn auto en van zijn bureau naar de koelkast. Toen hij startte met sporten merkte hij al snel een enorme verbetering. Hij slaapt beter, heeft  veel meer energie en voelt zich sterker en fitter dan ooit tevoren. Op het werk heeft hij veel minder stress en zelfs die verkoudsheidsgolf is aan hem voorbij gevlogen.

Door welk verhaal zou jij eerder gaan sporten? Verhaal 1 of verhaal 2? De meerderheid zal voor verhaal twee kiezen. Want het gaat niet alleen om de informatie die je deelt, maar juist hoe je die kennis presenteert. Je wilt een emotionele verbinding creëren met je lezers, zodat je hen kunt motiveren gebruik te maken van jouw product of dienst. In deze blog delen we 10 magische elementen om jouw tekst tot leven te brengen. Dus ben jij klaar om je tekst van saai en zakelijk naar motiverend en inspirerend te transformeren en jouw lezers te betoveren met woorden die tot de verbeelding spreken en aanzetten tot actie?

  • Franciska Arends en Marit Darlang
  • 18 oktober 2022
  • 6

    min leestijd
  1.     Aandacht vangen met een pakkende titel:

Een inspirerende tekst begint met een titel die de nieuwsgierigheid van jouw lezer opwekt. Met een goed geschreven titel overtuig je jouw lezer namelijk om door te lezen. Kies woorden die emoties oproepen en prikkelen. Maar wees wel zo concreet mogelijk. Jouw lezer moet direct snappen wat hij of zij aan jouw artikel heeft.

  1.     Creëer een boeiende inleiding:

De inleiding is hét moment om de aangewakkerde interesse van je lezer vast te houden. Begin bijvoorbeeld met een vraag, stelling of anekdote. Maak je lezer nieuwsgierig naar dat wat er nog komen gaat. Wat vaak ook goed werkt is een praktijkvoorbeeld of situatieschets van je onderwerp. Wij schreven onze inleiding door een het verschil te laten zien tussen een saaie en een prikkelende tekst. Maar zorg er wel voor dat je inleiding aansluit bij het hoofdonderwerp van je tekst – en voeg daar dan vervolgens wat creatieve magie aan toe.

  1.     Vertel een verhaal:

Iedereen houdt van een goed verhaal. Dus gebruik dat in je teksten. Door middel van storytelling maak je je tekst inspirerend en zorg je ervoor dat lezers zich herkennen in de situatie. Vertel anekdotes, deel jouw persoonlijke ervaringen en maak gebruik van levendige voorbeelden. Verhalen creëren een emotionele band met je lezers en zorgen voor herkenning. Daarnaast is een verhaal makkelijker te onthouden dan een ‘simpele’ lap tekst.

  1.     Gebruik beeldende taal:

Als je veel vakjargon en technische termen gebruikt, haakt een groot deel van je lezers af voordat ze halverwege je tekst zijn. Want niemand wil zich door een tekst heen ploeteren om zich vervolgens af te vragen wat ze eigenlijk gelezen hebben. Door beeldende taal te gebruiken maak je een tekst levendig en prikkel je de zintuigen van jouw lezer. Laat jouw lezers het verhaal ervaren in plaats van alleen maar te lezen.

  1.     Maak gebruik van krachtige woorden:

Woorden hebben onvoorstelbare krachten, dat beschreven we ook al in deze blog. Dus choose your words wisely! Kies woorden die een positieve lading hebben en aanzetten tot actie, je wilt je klant er immers van overtuigen met jou in zee te gaan. Om je alvast een voorproefje te geven: woorden als ‘stel dat…’, ‘omdat’ en ‘populair’ zijn échte succes-gegarandeerd-woorden, die doen het altijd goed in je tekst! Dergelijke termen zijn stuk voor stuk positiviteitsbommetjes en stimuleren je brein om sneller over te gaan tot een aankoop of actie. 

  1.     Gebruik overtuigende argumenten:

Een inspirerende en activerende tekst is niet alleen gebaseerd op mooie woorden, maar ook op overtuigende argumenten. Door je stellingen of beweringen te ondersteunen met feiten, statistieken en betrouwbare bronnen laat je zien dat jouw tekst niet alleen maar bestaat uit jouw mening, maar dat je weet waar je het over hebt. Je hebt onderzoek gedaan en deelt feiten met jouw lezers. Hierdoor vergroot je jouw betrouwbaarheid.

  1.     Wees authentiek en oprecht:

Je kunt alleen inspireren als je oprecht en jezelf bent. Schrijf vanuit jouw eigen perspectief en deel je gevoelens en gedachten. Lezers kunnen zich beter identificeren met een verhaal dat oprecht is, dus wees open en eerlijk in je verhaal. En dit hoeft natuurlijk niet te betekenen dat je je volledige levensverhaal op tafel gooit, het mag best wat genuanceerder. Maar verzin geen dingen die niet waar zijn, want lezers prikken hier al snel doorheen (en kan achteraf voor een hoop ellende zorgen).

  1.     Gebruik positieve en motiverende taal:

Net als lachen werkt ook positiviteit aanstekelijk. Straal motivatie en enthousiasme uit door gebruik te maken van positieve woorden en vermijd – vanzelfsprekend – negatieve woorden. Het is heel makkelijk om in negativiteit te blijven hangen door bijvoorbeeld te klagen over wat er allemaal anders zou moeten binnen jouw branche, maar het kost onnodig veel energie en uiteindelijk levert het je helemaal niets op. In plaats daarvan kun je je veel beter op de mogelijkheden, oplossingen en successen richten. Vertel wat het jouw lezer oplevert als hij of zij met jou in zee gaat – wat is de win voor hen?

  1.     Betrek je lezers:

Een inspirerende en prikkelende tekst betrekt lezers actief bij het onderwerp. Doe dit door gebruik te maken van concrete voorbeelden die jouw lezer aanspreekt. Verpak je boodschap met ervaringen en situaties die je lezer kan herkennen. Geef levendige voorbeelden die de kern van je boodschap versterken. Hierdoor moedig je je lezers aan om zichzelf in de tekst te plaatsen en ervaren ze hoe de inhoud van jouw verhaal op hen van toepassing is.

  1. Sluit af met een krachtige conclusie:

Dit is het laatste moment waarop jij jouw lezer kunt overtuigen van jouw kwaliteiten, dus gebruik hem goed! Een inspirerende tekst is namelijk niet compleet zonder krachtige en onvergetelijke conclusie. Je hebt je lezer geïnspireerd, dus maak gebruik van dat voordeel en stimuleer hem of haar om daadwerkelijk actie te ondernemen. Formuleer een duidelijke en overtuigende oproep tot actie die aansluit bij het onderwerp van je tekst en moedig je lezer aan om in actie te komen. Door je lezer te inspireren en vervolgens een duidelijke ‘route’ naar resultaat te laten zien, vergroot je de impact van je tekst.

Direct een offerte aanvragen?

Binnen twee uren een vrijblijvende offerte

Meer dan 1723
opdrachtgevers
gingen
je voor!

Het Vertaalcollectief weet altijd te boeien!

In een wereld waar een overvloed aan informatie en content bestaat, is het creëren van teksten die niet alleen leesbaar, maar ook inspirerend en prikkelend zijn, des te belangrijker. Door de handvatten te gebruiken die we je geboden hebben, tover jij jouw teksten binnen mum van tijd om van gewoon naar buitengewoon, van saai naar ontzettend boeiend en van informatief naar inspirerend.

Mocht je nou de magie niet voelen als je naar je teksten kijkt, dan helpen de taalprofessionals van Het Vertaalcollectief jou maar al te graag.

Vaker inspiratie in je mailbox?

Schrijf je gratis in voor onze nieuwsbrief