Inspiratie

De meest voorkomende valkuilen bij internationaal ondernemen

By 14 juni 2021oktober 13th, 2021No Comments

Sinds jaar en dag staan Nederlanders te boek als echte ondernemers. Als klein landje is het voor ons altijd al interessant geweest om zaken te doen met het buitenland. Écht grote Nederlandse ondernemingen die internationaal succes hebben geboekt zijn organisaties als Heineken, FrieslandCampina en Philips. Deze bedrijven zijn allemaal klein begonnen en hebben uiteindelijk de stap over de grens gemaakt. Dit zal met horten en stoten gegaan zijn, want er zijn genoeg valkuilen wanneer je begint met ondernemen in het buitenland. Lees hieronder hoe jij deze kunt ontwijken en hoe je met jouw onderneming snel succes kunt boeken in het buitenland.

Cultuurverschillen

Het lijkt een erg voor de hand liggende valkuil bij internationaal ondernemen, maar het zal je verbazen hoe vaak mensen de mist in gaan als het gaat om cultuurverschillen. Zo krijg je op de buitenlandse markten geheid te maken met andere talen, wetten, culturen en regels. Als je hier niet op let of als je je hier niet in verdiept, kan dit zorgen voor een afstand tussen jou en je zakenpartner. Door te leren over de lokale cultuur bouw je onderling vertrouwen op, wat weer gunstig werkt bij bijvoorbeeld het sluiten van een deal.

Voorbereiding

Een veel voorkomend vooroordeel over Nederlanders is dat we direct zijn en graag snel en zonder kletspraatje handelen. In Zuid-Europese landen zal dit tijdens onderhandelingen niet altijd in goede aarde vallen. Neem daarom de tijd om je voor te bereiden en stippel je plannen duidelijk uit voordat je gaat ondernemen in het buitenland. Denk hierbij aan wie je nodig hebt, welke achtergrond deze persoon heeft en hoe je diegene gaat benaderen zonder daarbij iemand voor het hoofd te stoten. Zoals de Engelsen zeggen: ‘Preparation is key’, en dat helpt om niet in deze valkuil te lopen.

Producteisen en -aansprakelijkheid

Hoe je het ook wendt of keert, aan een product worden eisen gesteld en daar is altijd iemand verantwoordelijk voor. Je kunt hierbij denken aan de samenstelling, etikettering, verpakking en registratie van het product. Hiervoor gelden zowel in Nederland als in het buitenland regels. Voldoet je product niet aan de gestelde eisen? Dan ben jij daar als producent aansprakelijk voor. Neem dus de producteisen en -aansprakelijkheid mee in je voorbereiding, zoals we hierboven al hebben aangestipt.

Leverancier of afnemer

Met internationaal ondernemen is er bij zowel importeren als exporteren sprake van een leverancier en een afnemer. Het spreekt vanzelf dat je wilt weten of je met een betrouwbare partij zakendoet. In zee gaan met een slechte partij kan behoorlijke risico’s met zich meenemen en schade veroorzaken op het gebied van je financiën of zelfs reputatie. Maar hoe is het nou te controleren of jouw zakenpartner in het buitenland écht betrouwbaar is? Om hierachter te komen, kun je een kijkje nemen in het handelsregister van dat land of navraag doen bij de economische afdelingen van de Nederlandse ambassades. Je kunt ook een handelsinformatiebureau benaderen. Voor een vergoeding lichten zij bedrijven door en stellen zij kredietrapporten op. Anders kunnen brancheorganisaties of recensies op het internet je ook nog altijd een stuk op weg helpen. Gebruik in dat laatste geval wel je gezond verstand, want niet alles wat op het internet staat, is waar.

Betalingsrisico

In internationaal ondernemen gaat veel geld om. Uiteraard wil je zeker weten dat je betaald wordt voor de dienst of de producten die je levert. Om dit risico zo klein mogelijk te maken zijn er diverse betalingsoplossingen en kun jij je volledig richten op ondernemen in het buitenland!

Ondernemen is, net als vertalen, een vak apart. Daar weten wij bij dit Amsterdams vertaalbureau alles van. En een andere taal maakt het in geen enkel opzicht makkelijker. Daarom helpen wij je graag een handje! Of je nou met Duitsers of met Japanners om tafel gaat, wij zorgen voor een geschikte vertaling van jouw teksten. Neem snel contact met ons op om te zien hoe we jouw organisatie kunnen helpen groeien!