Aandacht = macht
Als jij een product verkoopt, een dienst aanbiedt of iets anders op de markt brengt, dan ben je voor het succes daarvan afhankelijk van jouw kopers, jouw publiek, jouw doelgroep. En om hen te bereiken moet je hun aandacht zien te trekken. Marketeers weten het als geen ander: aandacht is het hoogste goed. Wie de aandacht heeft, heeft de macht, vooral in dit tijdperk van social media. Maar hoe krijg je die begeerde aandacht die jouw beoogde doelgroep al over zoveel verschillende dingen moet verdelen?
Een beeld zegt meer dan duizend woorden
Een efficiënte strategie om de aandacht van jouw doelgroep te grijpen is het inzetten van beeldmateriaal. Het oude gezegde luidt niet voor niets ‘een beeld zegt meer dan duizend woorden’. Wanneer je een marketingtekst schrijft, kan een begeleidend beeld zeer krachtig zijn. Soms schrijf je de tekst zelfs met het beeld in gedachten. Een prachtig voorbeeld van effectieve visuele marketing is de Tesla Roadster die door SpaceX, een ander bedrijf van CEO Elon Musk, de ruimte in werd gelanceerd. Dit creëerde een onvergetelijk, bijna iconisch beeld dat in tal van Tesla-campagnes kon worden gebruikt. In dit geval overtrof het beeld zelfs de woorden.
Soms vloeit de tekst naadloos over in het beeld en vormen ze samen één geheel. Zo kregen wij ooit veel reacties op deze afbeelding met het eenvoudige onderschrift “oh jee, Google Translate”.
Er zijn ook gevallen waarin een krachtige tekst op zichzelf staat, met beelden die enkel ter illustratie of verduidelijking dienen. Neem bijvoorbeeld onderstaande woordspeling van de Melkunie-campagne, die in het licht van de actualiteit (inflatie), de actie en overduidelijke flauwheid juist weer grappig wordt en de aandacht trekt.