Een vluchtige blik: hoe trek je de aandacht naar je toe?

Een vluchtige blik: hoe trek je de aandacht naar je toe?

Terwijl je naar het treinstation fietst, schiet de vraag door je hoofd of je de voordeur wel op slot hebt gedaan. Je geheugen laat je in de steek, maar je denkt dat vast wel goed zit. De twijfel is in ieder geval niet groot genoeg om weer om te keren. Bovendien moet je die trein halen. Herkenbaar? Ongetwijfeld. Veel dagelijkse routines doen we namelijk op de automatische piloot en slaan we niet bewust op. Maar terwijl jij al wakker wordend en naar koffie snakkend naar het station fietste, ben je waarschijnlijk bushokjes met posters, winkeletalages en andere reclameboodschappen gepasseerd. Heb je ze gezien? Misschien is er zelfs wel een blijven hangen? En waarom uitgerekend die ene? Vooral met die laatste vraag houden marketeers zich veel bezig. Want in een wereld waarin we constant een vloedgolf aan informatie over ons heen krijgen, is opvallen in die massa een kunst op zich. Dus wat kun jij doen om de aandacht van jouw publiek te pakken te krijgen?

  • Franciska Arends en Marit Darlang
  • 18 oktober 2022
  • 5

    min leestijd

Aandacht = macht

Als jij een product verkoopt, een dienst aanbiedt of iets anders op de markt brengt, dan ben je voor het succes daarvan afhankelijk van jouw kopers, jouw publiek, jouw doelgroep. En om hen te bereiken moet je hun aandacht zien te trekken. Marketeers weten het als geen ander: aandacht is het hoogste goed. Wie de aandacht heeft, heeft de macht, vooral in dit tijdperk van social media. Maar hoe krijg je die begeerde aandacht die jouw beoogde doelgroep al over zoveel verschillende dingen moet verdelen?

Een beeld zegt meer dan duizend woorden

Een efficiënte strategie om de aandacht van jouw doelgroep te grijpen is het inzetten van beeldmateriaal. Het oude gezegde luidt niet voor niets ‘een beeld zegt meer dan duizend woorden’. Wanneer je een marketingtekst schrijft, kan een begeleidend beeld zeer krachtig zijn. Soms schrijf je de tekst zelfs met het beeld in gedachten. Een prachtig voorbeeld van effectieve visuele marketing is de Tesla Roadster die door SpaceX, een ander bedrijf van CEO Elon Musk, de ruimte in werd gelanceerd. Dit creëerde een onvergetelijk, bijna iconisch beeld dat in tal van Tesla-campagnes kon worden gebruikt. In dit geval overtrof het beeld zelfs de woorden.

Soms vloeit de tekst naadloos over in het beeld en vormen ze samen één geheel. Zo kregen wij ooit veel reacties op deze afbeelding met het eenvoudige onderschrift “oh jee, Google Translate”. 

Er zijn ook gevallen waarin een krachtige tekst op zichzelf staat, met beelden die enkel ter illustratie of verduidelijking dienen. Neem bijvoorbeeld onderstaande woordspeling van de Melkunie-campagne, die in het licht van de actualiteit (inflatie), de actie en overduidelijke flauwheid juist weer grappig wordt en de aandacht trekt.

Aandachtstrekkers

Beeld is niet het enige middel dat je kunt inzetten om met jouw bedrijfsteksten de aandacht te trekken. Ook met een goede slogan, sterke eerste zin van je inleiding of opvallende onderwerpregel van je e-mail kun je jouw momentje pakken. Maar hoe creëer je een succesvolle aandachtstrekker? Ten eerste is het belangrijk om iets origineels te verzinnen. Jouw lezers zullen veel dingen al voorbij hebben zien komen, maar met iets nieuws val je op. Ook met iets onverwachts maak je de lezers nieuwsgierig: door tegen de stroom in te zwemmen, vragen mensen zich af waarom je dat doet. Die nieuwsgierigheid kun je gebruiken om ze naar jouw teksten, producten of diensten te leiden. 

Mand!

Essentieel is ook dat jouw aandachtstrekker niet te lang is, want daarmee verlies je al snel de helft van de groep die met interesse begon te lezen. Less is more: dat benadrukten we hier ook al. Hoe korter, hoe krachtiger en hoe makkelijker mensen het onthouden. Ga maar eens bij jezelf na: jij herinnert je vast en zeker ook nog de korte (en zeker krachtige) omschrijving van dit prachtige stuk antiek

Persoonlijk

Lezers voelen zich ook eerder aangetrokken als jij jouw aandachtstrekker persoonlijk maakt. Als je het moeilijk vindt om persoonlijk te schrijven, dan kan het ontwikkelen van een zogenaamde ‘persona’ een goede manier zijn om je hierbij te helpen. Een persona is een fictief persoon die de doelgroep vertegenwoordigt die jij voor ogen hebt. Geef jouw persona een naam, bedenk hoe hun leven eruit ziet, waar ze wonen, welke hobby’s ze hebben en wat ze willen bereiken. Je ziet dan een specifiek persoon voor je in plaats van een anonieme groep mensen. Door jouw aandachtstrekker op deze persona af te stemmen, voelen alle mensen in die doelgroep zich aangesproken.

Direct een offerte aanvragen?

Binnen twee uren een vrijblijvende offerte

Meer dan 1723
opdrachtgevers
gingen
je voor!

Het Vertaalcollectief trekt de aandacht naar jóu toe 

Vind je het moeilijk om zelf een effectieve aandachtstrekker te schrijven of bedenken? Bij Het Vertaalcollectief denken we maar wat graag met je mee over een oneliner waarmee je gegarandeerd de aandacht trekt! Overigens helpen we je natuurlijk ook met liefde om de rest van de tekst te schrijven of redigeren. In onze andere blogs lees je bovendien hoe je humor, de kracht van woorden en jouw eigen perspectief kunt inzetten om jouw lezers om je spreekwoordelijke vinger te winden. 

Vaker inspiratie in je mailbox?

Schrijf je gratis in voor onze nieuwsbrief